Bahnhof expanderar i Europa

​Bahnhofs stadsnätsidé har blivit en framgångssaga i Sverige. Nu exporterar Bahnhof succén till Portugal. I dagarna grundades ett dotterbolag i Funchal på Madeira.

Europatanken har funnits länge. I dag angör Bahnhof alla viktiga knutpunkter på kontinenten; Amsterdam, London, Frankfurt och Paris. I Sverige är Bahnhof den största aktören i öppna stadsnät, med abonnenter i 115 olika städer – allt sammanlänkat med företagets egna nordiska fibernät, Bahnhof Carrier Network.

Med etableringen i Portugal tar Bahnhof ett kliv ut på den europeiska marknaden. Situationen på bredbandsmarknaden i Portugal liknar den i Sverige för drygt tio år sedan. Telemonopolen har luckrats upp, men det finns ännu ingen sammanhängande tanke om hur bredbandsutbyggnaden ska ta fart. Samtidigt finns en tendens till ett ökande antal kommunala bredbandsnät.

– Stadsnätstanken är ett exportkoncept, något som leder till låga priser i konsumentledet och som är relativt enkelt att etablera – särskilt med Bahnhofs stora kunnande på området. Sverige börjar bli en mogen marknad, samtidigt som många av de strukturer som gjorde hela idén möjlig här nu börjar luckras upp i Sydeuropa. Vi kan stadsnät, och vi är störst i Sverige. Det här är ett naturligt steg för oss, säger Jon Karlung, styrelseordförande i Bahnhof.

Portugal är det naturliga första steget för Bahnhof. Marknadssituationen är gynnsam, och kostnadsbilden är lägre än i övriga EU. Flera svenska myndigheter, bland andra Exportrådet, har bistått Bahnhof under etableringsprocessen.

Ett antal medarbetare kommer att svara för driften under uppbyggnadsskedet. Under vintern och våren 2011 kommer verksamheten gradvis att utökas. Det övergripande målet är att Bahnhofs globala omsättning ska nå 500 MSEK under 2012.

Presskontakt: Jon Karlung, styrelseordförande,  tel 076-111 01 60, e-post: jon.karlung@bahnhof.net.

Pressbilder: Högupplösta pressbilder finns för nedladdning på www.bahnhof.se/press.

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Funchal och Kiev.
Bahnhof ansluter direkt till det europeiska stamnätet i Amsterdam, Frankfurt, London och Paris.