Bahnhof förvärvar Tyfon

Bahnhof har idag förvärvat internetleverantören Tyfon. Bolaget är verksamt i Sverige och beräknas att omsätta 80 MSEK under 2015. Affären finansieras i huvudsak med egna medel, samt ett lån från moderbolaget. Köpeskillingen är 70 MKR.

Genom förvärvet av Tyfon blir Bahnhof en verkligt stor aktör på den svenska marknaden för bredbandstjänster. Antalet kunder i Tyfon uppgår till 30 000 och totalt har Bahnhof nu därmed 200 000 kunder.

Bahnhof var störst i öppna nät redan före affären. Nu distanserar vi oss och är Sveriges i särklass största stadsnätsbolag, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof.

Förvärvet av Tyfon ger oss en fördelaktig position för att kunna växa ännu mer och samtidigt åtnjuta betydande synergieffekter redan i en nära framtid, säger Jon Karlung.

Tyfon är en internetoperatör som i likhet med Bahnhof har starka, aktiv ägare med entreprenöriell bakgrund.

Bolagens företagskulturer liknar varandra, vilket underlättar arbete vi har framför oss med att snabbt dra nytta av vår nya storlek för ytterligare tillväxt både på privat- och företagsmarknaden, samt i utvecklingen av nya tjänster, säger Jon Karlung.

Presskontakt:                 Jon Karlung, vd

e-post: jon.karlung@bahnhof.net

Bahnhof är en svensk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Lund, Borlänge, Lissabon och Kiev.

Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till privatpersoner och företag, och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) samt co-location i serverhallar. Vid grundandet 1994 var Bahnhof den första fristående ISP:n (Internet Service Provider) i Sverige. Bahnhofs erkänt kraftfulla stamnät ansluter direkt till de största europeiska internetknutpunkterna i Amsterdam, London och Paris.

Bahnhof AB är ett publikt bolag och är noterat på Aktietorget.

Taggar: