Bahnhof in i Nederländerna

Bahnhof fortsätter sin expansion i Europa. Under sommaren inleds en bred lansering i Nederländerna.
Upp till 150 000 företags- och privatkunder i storstadsregionerna kommer att kunna välja Bahnhof som nätoperatör.

Sedan tidigare når Bahnhof Amsterdam med det egna fibernätet. Nu utökar Bahnhof sitt nät för att nå inledningsvis 150 000 abonnenter i Nederländerna.

I första hand sker utbyggnaden i Amsterdam, men planen är att utöka antalet anslutningar till flera städer.

Utbyggnaden sker i samarbete med Nederländska operatörer, vilket innebär låga kostnader för Bahnhof i utbyggnadsskedet.

– Bahnhof är i dag Sveriges största stadsnätsoperatör. Den erfarenhet vi samlat på oss under åren gör att vi har ett stort försprång när det gäller att nå ut med vår affärsmodell i Europa. Potentialen är enorm, och tittar vi på de länder som ligger i startgroparna för att bygga stadsnät når man snabbt upp till samma mängd möjliga abonnenter som i Bahnhofs nät i Sverige och Norge tillsammans, säger Johnny Aspman, vd för Bahnhof Unipessoal Lda i Portugal – det koncernbolag som ansvarar för expansionen i Europa.

Den tidiga etableringen i Nederländerna ger en stor fördel på en måttligt konkurrensutsatt marknad.

– Vi kommer in i ett läge där vi utan problem kan växa organiskt utan stora kostnader, och skapa kundnytta och lansera mervärdestjänster enligt en redan beprövad affärsmodell som visat sig vara både effektiv och lönsam i Norden.

Anslutningarna till accessnätet genomförs i Amsterdam under sommaren. Försäljningen mot slutkunder beräknas kunna inledas under fjärde kvartalet 2012.

Presskontakt: Johnny Aspman (vd), tel: +351-968 26 92 50, e-post: johnny.aspman@bahnhof.net

Pressbilder: Högupplösta porträttbilder hittar du på www.bahnhof.se/press. Klicka på länken ”För pressbilder …”.

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Göteborg, Ponta Delgada och Kiev.