Bahnhof köper Sveriges snabbaste fibernät

Bahnhof köper före detta Utfors fiberring i södra Sverige. Nätet sträcker sig från Stockholm i öster till Oslo i väster och Köpenhamn i söder.
Hastigheten i nätet är som högst 1 600 Gbit/s, men kan byggas ut för att klara det tjugodubbla. Vid årsskiftet tänds den första sträckan.

Det är sträckan Stockholm-Örebro som är först ut när nätet nu etappvis tänds igen. Drygt 200 kilometer fiberkabel kommer att kunna transportera drygt en terabit per sekund.

– Vi kan driftsätta 40 separata våglängder i kablarna, och varje våglängd kan bära 40 Gbit/s. Men den teoretiska hastigheten i nätet är betydligt större, säger Andreas Norman, teknisk chef på Bahnhof.

Hela sträckningen är 2 300 kilometer lång, och följer de stora trafiklederna E4, E18 och E20. Det innebär också kopplingspunkter på i princip varje större ort längs vägarna. Till att börja med täcker Bahnhofs nät 40 städer, men nätet kommer att byggas ut för att nå betydligt fler.

– I praktiken innebär det här väsentligt minskade trafikkostnader för oss, något vi lämnar vidare till våra kunder. Vi kan utan problem hålla priser som är 30-70 procent lägre än våra konkurrenter. För mindre operatörer utan egna nät blir vi en mycket kostnadseffektiv samarbetspartner, säger Vd Jon Karlung.

Ett av skälen till den låga driftskostnaden är ny utrustning som använder beprövad DWDM-teknik (*). Det ger stor kostnadseffektivitet. Varje fysisk fiberkabel kan transportera enorma mängder data.

– Vi behöver inte ta hänsyn till några gamla teknikarv. Vi kan driftsätta vår egen utrustning, och slipper ta hänsyn till förlegade tekniska lösningar. Nu får vi full kontroll över ett eget nät, och i praktiken obegränsat med kapacitet, säger Andreas Norman.

* DWDM står för Dense Wavelength Division Multiplexing och är industristandarden för höghastighetsförbindelser i fiberkablar. Tekniken använder våglängder kring 1 550 nanometer och bygger på principen att ljuset i sig förstärks i noderna. Tidigare tekniker, SDH till exempel, behövde normalt omvandla ljuset till elektriska signaler först. En multiplexor, populärt kallad ”mux”, packar ihop flera dataströmmar till en enda för överföringen genom fiberkabeln. På det sättet bildar varje våglängd en logisk förbindelse genom kabeln, var och en med en egen överföringskapacitet.

Kontaktinformation
Presskontakt: Andreas Norman, vVd och teknisk chef, 070-550 57 76, e-post andreas.norman@bahnhof.net

Presskontakt: Jon Karlung, Vd, 070-977 49 06, e-post jon.karlung@bahnhof.net.

Pressbilder: Högupplösta pressbilder finns för nedladdning på www.bahnhof.se/press.