Bahnhof lägger korten på bordet

Efter myndigheternas uppmärksammade tillslag hos Bahnhof Internet har det framkommit uppgifter i media om att Bahnhof självt skulle vara inblandad i olaglig fildelning. För att undvika ytterligare ryktesspridning väljer vi därför att gå ut med all information vi har så här långt.

Vi vill inledningsvis betona att Bahnhof Internet ännu inte fått tillgång till någon information utöver de offentliga handlingar vi har fått från Stockholms Tingsrätt. Vi vet ännu inte vad som finns, eller inte finns, på de beslagtagna datorerna. Den information Antipiratbyrån av allt att döma har beretts tillgång till har vi ännu inte fått ta del av. Företagets ledningsgrupp tillsatte i fredags en utredningsgrupp för att utröna om anställda på företaget, utan ledningens vetskap, har använt Bahnhof Internets resurser i syfte att sprida upphovsrättsskyddade filer. I Antipiratbyråns tillslagsansökan, som vi fick tillgång till under fredagseftermiddagen, framgår att det funnits en misstanke om att fyra servrar ihopkopplade i ett eget nätverk använts för just detta ändamål. Bahnhof Internet genomförde nyligen en omfattande inventering av serverparken. Under inventeringen påträffades fyra servrar som inte är upptagna i företagets inventarieförteckning. De markerades med ett frågetecken i den då upprättade inventeringslistan. Servrarna stod utplacerade i ett allmänt utrymme utanför själva serverhallen, och var uppenbart inte en del av Bahnhofs serverpark. En av dem var dessutom försedd med ett piratklistermärke. Tanken var att de okända servrarna skulle undersökas, men myndigheternas tillslag kom emellan. Att Bahnhof Internet, som vissa medier antyder, skulle ägna sig åt att driva ett kommersiellt piratnätverk och därmed äventyra hela verksamheten är helt uteslutet. Det finns däremot en möjlighet att anställda på Bahnhof Internet på eget bevåg varit inblandade i driften av de fyra servrarna. Företaget har därför, i väntan på polisens utredning, vidtagit flera åtgärder för att dels förhindra att liknande händelser upprepas, dels underlätta det kommande utredningsarbetet: * Två anställda vid Bahnhof har stängts av från sina tjänster i avvaktan på polisens utredning. * En utredningsgrupp bestående av nyckelpersoner på företaget har tillsatts. * Berörda avdelningar omorganiseras. Presskontakt: Jon Karlung, VD, 0709-77 49 06, e-post: jon.karlung@bahnhof.net Pressbilder: Högupplösta pressbilder för fri publicering finns för nedladdning på http://isp.bahnhof.se/press/