• Bahnhof/

Bahnhof lägger ned bunkersatsningen på Södermalm – serverhallen blir prospekteringscentral

Den kärnvapensäkra bunkern under Vitabergsparken på Södermalm i Stockholm skulle bli Sveriges säkraste serverhall. Drygt tio miljoner kronor har satsats på bygget. Nu skrinläggs planerna, och utbyggnaden panikstoppas.

*** FÖR PUBLICERING 2007-04-01 ***

– Vi hade stora planer för serverhallen. Vi hyrde till och med in en fransk arkitekt som krystade fram den ena inglasade svårigheten efter den andra. Sådär franskt, med välvda schakt med dagbrottskänsla, dagsljuslampor, kräppade väggar och sköna rymdstationsvibbar. Vi tyckte nog redan från början att det kändes lite apart, men nu har vi fått en väldigt naturlig och fin avslutning på hela projektet, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof AB.

Som en lagstadgad förberedelse inför vårens stora sprängningsarbeten, 300 kubikmeter berg skulle enligt planen sprängas bort för att ge plats åt de två stora dieselkraftverken, hyrdes besiktningsföretaget Geosigma in.

– Det visade sig att serverhallen, eller ursprungligen alltså skyddsrummet och ledningscentralen, ligger mitt i en ferronisk åder med lergranitskiffer. I skifferlagren finns spår av geotektonisk kiseltektrit, vilket i sin tur visade sig ha brytningsbara kvaliteter, säger Jon Karlung.

Skifferlagren, som spränger genom berget i en sydvästlig till nordostlig kil rakt genom serverhallens åsögranit, visade sig innehålla stora mängder skifferolja. Ur skifferolja är det möjligt att via pyrolys utvinna anrikningsvärdigt uran.

– Skifferoljan är högvärdig, vilket är unikt för svenska förhållanden. Vi väntade oss att finna samma sydsvenska rödgranit som resten av Södermalm är uppbyggt av, men skifferlagren överraskade oss. Faktum är att utvinningsmöjligheterna av skifferolja är större här än i Kvarntorp där uran bröts på 50- och 60-talen, säger Kurt Sandberg, bergsingenjör på Geosigma.

– Allt det här ställer naturligtvis serverhallsprojektet i en helt ny dager. Vi har stoppat all utbyggnad, sökt prospekteringstillstånd hos Bergsbolaget och planerar nu uranbrytning i stor skala, säger Jon Karlung.

Beviljas prospekteringstillståndet innebär det att kulturbyggnaderna ovanpå gruvan (f d serverhallen) flyttas till Skansen. Sedan vidtar omfattande sprängningsarbeten.

– Det kan uppstå en del besvärande buller från gruvan. Sprängdammet är kanske heller ingenting som gör grannarna glada, men det här är bra för Sverige. Och för Bahnhof Server & Gruv AB. Vi kommer att dela ut ansiktsmasker och blyförkläden till de kringboende till en mycket rimlig kostnad, säger Jon Karlung.

Presskontakt:  Jon Karlung, 070-977 49 06, e-post jon.karlung@bahnhof.se

Pressbilder:  Högupplösta pressbilder finns för nedladdning på www.bahnhof.se/press.

Bahnhof är en svensk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Lund och Kiev.

Företaget grundades 1994 och var då Sveriges första fristående ISP (Internet Service Provider). Bahnhof erbjuder internettjänster till företag och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location. Bahnhof erbjuder även bredbandsuppkopplingar och webbhotelltjänster. Bahnhof riktar sig i första hand till företag i Sverige, men har även tjänster för privatkunder i stadsnät och i bostadsfastigheter landet runt – ett område där Bahnhof i dag är marknadsledande. Gruppen är privatägd, har knappt 40 anställda samt säljer internettjänster för över 65 MSEK per år.