Bahnhof nyetablerar i Kiruna

Det är inte bara i Luleå det anläggs stora datacenter. Kiruna blir basen för Bahnhofs nya CIP-satsning.
Satsningen innebär nyrekryteringar på ett 20-tal personer med goda färdigheter i de nordiska språken.

Bahnhofs nya datacenter byggs mellan sjöarna Koltajaure och Kuohkimajärvi i Kiruna kommun i norra Norrland.

Satsningen görs som ett led i att säkerställa den personliga integriteten för bolagets kunder.

– I mars röstade Sveriges riksdag igenom EU:s datalagringsdirektiv. Den innebär att vi, liksom alla andra operatörer, tvingas lagra trafikdata om våra kunder. Med vår bakgrund som förkämpar för den personliga integriteten på nätet känns det skapligt ironiskt, säger Jon Karlung, styrelseordförande i Bahnhof.

Anläggningen utanför Kiruna utnyttjar det faktum att alla nordiska länder inte är medlemmar i EU. Norge står utanför, och har en betydligt mer liberal inställning till övervakning av data- och teletrafik än Sverige.

Anläggningen kommer att utnyttja Bahnhofs eget CIP-protokoll, ”centrifugal internet protocol”, och ligga centralt placerad i anslutning till treriksröset.

– Vi har den där vändplattan kvar från bygget av anläggningen Pionen på Södermalm i Stockholm. Vi tänkte montera den ovanpå själva treriksröset, och bygga anläggningen där.

Hela anläggningen blir en enda stor trafikrouter. All Bahnhofs svenska stamnätstrafik skickas dit, routas, snurras runt och sprutas ut på den norska sidan gränsen. Samma sak med trafiken från Finland. In i vändplattan, routa om den, snurra runt och sedan ut med den i Norge. På det sättet undviker Bahnhof lagkravet att spara trafiken.

För att routningen av alla ip-paket ska gå i realtid måste plattan snurra snabbt, cirka 500 varv per minut, eller 8,5 varv per sekund.

– De som jobbar därinne kommer att utsättas för drygt 8 G, och samtidigt behöva kunna prata med kunder på svenska, norska och finska. Just finska är extra svårt. Det är så långa ord, och man kan bara uttala korta meningar mellan varje magstöd vid de där belastningsnivåerna, att till exempel uttala ordet ”epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkään” är jättesvårt, säger Jon Karlung. (*)

Arbetssökande bör tala de nordiska språken och gärna ha erfarenhet av astronautuppdrag eller ett förflutet som testpiloter. Vomeringspauser är schemalagda. Stark fysik och ett starkt intresse för rotationer är ett plus.

Bygget påbörjas om exakt ett år, den 1 april 2013.

(*) Ungefärlig betydelse: Osystematiserat.

Presskontakt: Jon Karlung, styrelseordförande, tel: 076-111 01 60, e-post: jon.karlung@bahnhof.net.

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Göteborg, Ponta Delgada och Kiev.