Bahnhof sponsrar journalisters säkerhet

Internetoperatören Bahnhof inleder en sponsring av organisationen Reportrar utan gränser.
Syftet är att öka säkerheten på nätet för journalister och deras källor.
– Över hela världen märker vi att tumskruvarna dras åt runt nätaktivister och medborgarjournalister. Människor skräms till tystnad när de blir övervakade och kartlagda, säger Jonathan Lundqvist, ordförande för Reportrar utan gränser i Sverige.

Efter Edward Snowdens avslöjanden i brittiska The Guardian har kunskapen om tekniska fallgropar blivit hårdvaluta för de fria medierna. Många stora tidningar ser över rutinerna för att kunna garantera sina källors säkerhet, men de som bäst behöver hjälp kan inte alltid betala för den. Internetoperatören Bahnhof, som tidigare tagit hand om Wikileaks servrar, inleder nu en sponsring av Reportrar utan gränser.

– Att sponsra Reportrar utan gränser är logiskt för oss med tanke på hur osäkert nätet blivit och hur otäck utvecklingen ser ut, säger Jon Karlung, vd för Bahnhof.

– I Sverige har vi redan FRA-lagen, och nyss kom avslöjandet att polisen upprättar olagliga register baserade på ras. Hur ser det då inte ut i andra länder? säger Jon Karlung.

Reportrar utan gränser har de senaste åren satt fokus på sambandet mellan internet och yttrandefrihet. Den arabiska våren har tydligt visat på problemet med nätavlyssning i diktaturer. I Syrien valde regimen att inte släcka ned internet, utan lät trafiken fortgå för att kunna kartlägga sina motståndare.

– Yttrandefrihetens frontlinje går på nätet, säger Jonathan Lundqvist, ordförande för Reportrar utan gränser i Sverige. Över hela världen märker vi att tumskruvarna dras åt runt nätaktivister och medborgarjournalister. Människor skräms till tystnad när de blir övervakade och kartlagda.

– Reportrar utan gränser arbetar mot censur oavsett vilken form det tar. Nyhetsförmedlare, oavsett om det är professionella journalister eller bloggare, ska kunna arbeta utan rädsla för repressalier och deras källor ska vara skyddade. Det är en förutsättning för att vi ska kunna ha ett demokratiskt samhälle, säger Jonathan Lundqvist.

Bahnhof ska bidra till Reportrar utan gränser både ekonomiskt och med teknisk kompetens.

– Bahnhofs sponsring av Reportrar utan gränser är ett viktigt stöd i vårt arbete att förbättra möjligheterna för yttrandefriheten, säger Jonathan Lundqvist, ordförande för Reportrar utan gränser i Sverige.

Taggar: