Bahnhof stoppar ryskt studiebesök i serverhall

En rysk delegation med 50 högt uppsatta nyckelpersoner inom IT skulle ha besökt internetoperatören Bahnhof nu i veckan för att studera serverhallar och värmeåtervinning i Stockholm.

Men Bahnhof avblåser besöket med anledning av förnyad rysk aggression kring Östersjön och i Ukraina.

– Vi vill inte ge Ryssland tillgång till den här teknologin, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof.

Besöket har planerats av den finska organisationen Digitice, men delegationen består nästan uteslutande av ryska medborgare. Av de drygt 50 deltagarna är majoriteten tekniska chefer för olika ryska företag inom IT. Rubriken för besöket är ”Russian-Nordic Data Center Expedition”.

– Ryssland förbjuder ju molntjänster från utlandet vid nyår, eftersom de inte vill använda exempelvis amerikanska moln. Då måste de bygga mängder av nya egna serverhallar. Därför vill de besöka och studera vårt projekt Elementica, säger Bahnhofs vd Jon Karlung om bakgrunden.

– Men har vi beslutat oss för att blåsa av. Både som en protest mot Rysslands aggression, och ett sätt att försvåra deras tillgång till den här spetsteknologin.

Värmeåtervinning sparar energi

Bahnhof har byggt flera serverhallar som återvinner värmen från datorerna, vilket är särskilt användbart i ett kallt klimat. Spillvärmen från datorerna tas tillvara och värmer upp varmvatten och element i omkringliggande bostäder. Det möjliggör en minskning av den konventionella uppvärmningen.

– När serverhallarna blir allt fler går det att spara massor av energi, vilket uppenbarligen även ryssarna har intresse av. De flesta av dagens serverhallar vädrar ut värmen rakt i atmosfären, vilket är onödigt dyrt och dessutom dåligt för klimatet, säger Jon Karlung.

– Vi återupptar gärna relationerna till det fria ryska näringslivet om säkerhetsläget i Europa förbättras, men just nu finns det inte på kartan, säger Jon Karlung.

Information om ”Russian-Nordic Data Center Expedition” hos Digitice:

Information om Bahnhofs projekt Elementica:

Presskontakt:

Jon Karlung, vd

e-post: jon.karlung@bahnhof.net

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Göteborg, Ponta Delgada och Kiev.

Företaget grundades 1994 och var då Sveriges första fristående ISP (Internet Service Provider). Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till företag och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location. Bahnhof erbjuder även bredbandsuppkopplingar och webbhotelltjänster. Bahnhof riktar sig till företag samt privatkunder i stadsnät och i bostads-fastigheter i Norden ett område där Bahnhof i dag är marknadsledande.

Bahnhof ansluter direkt till de största europeiska internetknutpunkterna i Amsterdam, Frankfurt, London och Paris.

Bahnhof är ett publikt bolag och är noterat på Aktietorget.