Bahnhof tar hem strategisk miljonorder för Malmö stad

Bahnhofs nya datacenter ”Sparven” i centrala Malmö har precis öppnat. Nu tar bolaget hem en strategiskt viktig miljonorder med Malmö stad som beställare.

Avtalet löper över 8 år och ordervärdet är över 6 Mkr exklusive möjliga utökningar över tid.

– Avtalet som vi nu tecknat med Bahnhof avseende förhyrning av skåp i Sparven ska ses som ett samarbetsavtal snarare än ett rent leverantörsavtal. Vi kan och ska tillsammans utveckla såväl drifts- som miljöeffektivitet över tiden, säger Ulf Linderoth, IT-strateg/utredare, Malmö stad.

– Malmö stad ser det fysiska läget som ytterligare ett plus i sammanhanget. Centralt placerat i staden med tillgång till fiber, säger Ulf Linderoth.

Bahnhofs vd Jon Karlung kommenterar:

– Vi är självklart mycket glada att ha Malmö stad i Sparven. Hallens fördelar är samma idag som när Televerket drog sitt kopparnät. All infrastruktur i form av fiber och koppar i regionen sammanstrålar här. Ska man välja ett enda läge i Malmö för att lägga en datahall måste det vara just Sparven, säger Jon Karlung.

– Bahnhof har presenterat ett upplägg där flexibilitet, höga säkerhetskrav med tillika ett positivt miljöengagemang paketerats i en ny datorhall i kvarteret Sparven. Detta svarar väl emot vår totala målbild i samband med upphandlingen, säger Ulf Linderoth, IT-strateg/utredare, Malmö stad.