Bahnhof tecknar tv-avtal

Tv-distributionsbolaget Kalejdo väljer Bahnhof för att sköta alla tv-sändningar i de stadsnät där man verkar.
Affären är värd minst 1,5 miljoner SEK.

Ramavtalet, som löper över tre år, innebär att Bahnhof tillhandahåller den stamnätskapacitet som krävs för de ip-baserade sändningarna – i dagsläget 1,5 Gbit/s inom Bahnhofs rikstäckande nät.

I takt med att distributionsbolaget Kalejdo utökar antalet orter med täckning ökas även överföringskapaciteten dynamiskt enligt ramavtalet.

Kalejdo finns i dag i fem svenska stadsnät; Sundbyberg, Varberg, Kristianstad, Halmstad och Jönköping, och är ett öppet iptv-system som bygger på samarbete med befintliga stadsnätsoperatörer för sin distribution av tv-kanaler. Det öppna systemet gör det möjligt att skräddarsy utbudet av kanaler till varje hushåll, utan att kunderna låser fast sig i de traditionella distributörernas programpaket. Lösningen bygger på en portal där de olika tv-bolagen får utrymme att marknadsföra sig.

­- Kalejdo är glada över att ha hittat en leverantör som låter oss kombinera maximal flexibilitet och kostnadskontroll, med i stort sett obegränsade möjligheter att växa. Vi är också imponerade av den kompetens och känsla för kvalitet som Bahnhof visar i allt de gör, säger Martin Linden, försäljningschef på Kalejdo.

- Vi är i dag Sveriges största stadsnätsoperatör. Det ger Kalejdo maximal täckning i Sverige, och gör att de kan växa i sin egen takt, säger Klas Westholm, vd för Bahnhof AB.

Presskontakt: Klas Westholm, vd, tel: 076-111 01 70, e-post: klas.westholm@bahnhof.net.

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Göteborg, Funchal och Kiev.

Företaget grundades 1994 och var då Sveriges första fristående ISP (Internet Service Provider). Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till företag och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location. Bahnhof erbjuder även bredbandsuppkopplingar och webbhotelltjänster. Bahnhof riktar sig till företag samt privatkunder i stadsnät och i bostadsfastigheter i Norden – ett område där Bahnhof i dag är marknadsledande.

Bahnhof ansluter direkt till de största europeiska internetknutpunkterna i Amsterdam, Frankfurt, London och Paris.

Bahnhof är ett publikt bolag och är noterat på Aktietorget.

Taggar: