Bahnhof utlokaliserar mer till Ukraina

Bahnhof utökar sin närvaro i Ukraina med en ny supportavdelning i Verbivka, traditionellt kallad Gammelsvenskby, i södra Ukraina.
Supportavdelningen ska i första hand betjäna Bahnhofs stadsnätskunder.

Gammelsvenskby grundades i början av 1780-talet, när befolkningen på Dagö, fram till 1721 en del av Sverige, tvångsförflyttades av den ryska tsarinnan Katarina II till Ukraina.

I dag finns i samhället Verbivka ett postkontor, en lanthandel och ett äldreboende. Det är personalen på postkontoret som på ledig tid ska svara i telefonen och hjälpa Bahnhofs svenska kunder tillrätta med sina internetproblem.

– Bahnhof gjorde under 2008 sitt bästa år någonsin. Det har gett oss utrymme att utöka servicen till våra privatkunder, och eftersom vi redan har ett utvecklingscenter i Kiev i Ukraina låg det nära till hands att fortsätta expansionen där, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof.

Supportansvarig blir Anna Kurvas-Tjernenko, 78, i dag chef för postkontoret i byn. Kundrelationsansvarig och chef för utvecklingsfrågor blir Olga Pehrson, 67. Hon är i dag boskaps-ansvarig på postkontoret. Supportcentret samlokaliseras med postens förråd – till vardags fullt av gurka.

– Vår första uppgift blir att köpa in en datamaskin och ett modermodem, för det har vi inte ännu, säger Olga Pehrson.

Kommunikationen med svenska kunder sker via en helt modern modemförbindelse, två telefoner och en frankeringsmaskin. Kötiderna ska hållas korta, bland annat med hjälp av ett ukrainskt callcentersystem. Telefonveven är kopplad till en tvättbalja via en lång stång och en gammal kanonkula. Varje gång det ringer tjongar det hårt i baljan, och Anna Kurvas-Tjernenko med personal kan springa ut i förrådet och svara.

– I nästa vecka ska vi gå en kurs i Sevastopol om intrawebben, modem, optiska snören, skrivmaskiner och annat, säger Olga Pehrson.

Supportavdelningen tas i drift den 1 april i år. I oktober får man dessutom elektricitet.

Kort ordlista
I Gammelsvenskby talas en ålderdomlig form av svenska, ett arv från de svenskar som bosatte sig i byn i slutet av 1700-talet. Intonation och ordförråd gör dialekten svår att förstå för de flesta moderna svenskar. Därför kommer alla stadsnätskunder att förses med en ordlista. Här är ett kort urval:

Internet – [intjernei'tt]
Bahnhof – [bjeinh'ôv]
Nätverkskabel – [n'jetvei'rkskjaveil]
Är vi avlyssnade av FRA? - [är vji aelu'ssnaeide â KGB?]
Kan du tala långsammare? [k'ja dû taila langsemmeir?]
Bodströmdirektivet – [gl’asn’ost]

Läs mer om Gammelsvenskby på:
• sv.wikipedia.org/wiki/Gammelsvenskby
• www.svenskbyborna.com

Presskontakt: Jon Karlung, Vd, 076-111 01 60, e-post jon.karlung@bahnhof.net.

Pressbilder: Högupplösta pressbilder finns för nedladdning på www.bahnhof.se/press.