Bahnhofs delårsrapport Q2 2023

BAHNHOF VÄXER

– EXPANSION I NORDEN!

Vinst: 119,5 Mkr +8 procent! (jämfört 2022)

Omsättning: 910,5 Mkr +7 procent! (jämfört 2022)

ÖKAT KUNDINTAG PRIVAT
–VILLOR & BOSTADSRÄTTSFÖRENINGAR!

Perioden januari till juni 2023 i sammanfattning

Omsättning: 910,5 Mkr (847,9 Mkr)

Resultat före avskrivningar (EBITDA): 151,9 Mkr (143,7 Mkr)

Rörelseresultat (EBIT): 119,5 Mkr (111,0 Mkr)

Resultat efter skatt: 96,7 Mkr (88,0 Mkr)

Resultatet efter skatt per aktie: 0,90 SEK (0,82 SEK)

Nettomarginal: 13,5%  (13,0%)

Detta är en sammanfattning. Fullständiga siffror finns i den finansiella delen av rapporten.
Siffror inom parentes avser motsvarande period år 2022.

Stabil och positiv tillväxt!

Det första halvåret år 2023 präglas av fortsatt tillväxt, med stabila marginaler i de olika affärsområdena. Bahnhof förbättrar rörelseresultatet för perioden januari till och med juni med 8 procent, jämfört med samma period år 2022. Omsättningen ökar med 7 procent till 910,5 Mkr (847,9 Mkr).

Kundtillväxten under det andra kvartalet är väsentligt starkare än under årets inledning. Trots en ansträngd konjunktur stärker Bahnhof greppet om den svenska bredbandsmarknaden.

Den sista juni är antalet bredbandskunder på privatsidan 451 460. Det är en nettotillväxt med 4432 kunder (under det första kvartalet 2023 var tillväxten 2646 nya nettokunder). Det är särskilt positivt att antalet kunder ökar, utan att vi för den skull urholkar marginalerna i vår privataffär.

Bahnhof fortsätter satsningen på snabba och driftsäkra bredbandstjänster för villor och bostadsrättsföreningar. Här har vi gjort inbrytningar i konkurrenternas nät.

Företagssegmentet utvecklas under det första halvåret enligt plan. Men vi har också större affärer för tjänster i datacenter, som vi hoppas kunna stänga i början av hösten. Under perioden januari till och med juni är det främst snabba och driftsäkra bredbandsnät för kontor och fastigheter som står för tillväxten. I detta ingår trådlösa kontorsnät för gallerior och fastigheter.

Bahnhof satsar i Norden!

Vi har nu etablerad verksamhet i Finland, och vi har också stärkt vår infrastruktur för att skapa förutsättningar för en snabb expansion i övriga grannländer. Vi har under perioden anslutit oss till fler knutpunkter. Det här är en operation på bred front, som är riktad till Finland, Norge och Danmark.

Utgångspunkten är en övertygelse om att Bahnhofs tjänster är efterfrågade, också ur ett internationellt perspektiv. Vi är Sveriges bästa bredbandsoperatör*. Nu vill vi exportera våra tjänster även till den utländska marknaden!

Finansiell situation i korthet

Kassaflödet för perioden januari till juni 2023 är -21,0 Mkr (14,6 Mkr). Under perioden belastade aktieutdelningen delårets kassaflöde med 188,2 Mkr (107,6 Mkr). Kassaflödet är i grunden mycket starkt. Den sista juni är likvida medel i Bahnhof 539,7 Mkr (444,4 Mkr).

Vi placerar våra likvida medel med krav på god avkastning och låg risk, med en viktning för snabb tillgänglighet. Bahnhofs starka kassa kan användas till investeringar i framtidsprojekt. Vår ambition är att offensivt arbeta med kapitalet i tekniska och affärsmässiga nyinvesteringar. Vi vill även ha beredskap för potentiella förvärv av bolag som kan skapa synergier till vår affär.

Listbyte till Nasdaq

Från och med torsdagen den 17 augusti 2023 är Bahnhof noterat på Nasdaq ”First North”. Bahnhof har för ändamålet valt FNCA Sweden AB som rådgivare och certified adviser. Motivet till listbytet är att öka bolagets synlighet i Sverige och utomlands. Under noteringsprocessen har Bahnhof tagit kostnader av engångskaraktär.

*I februari utnämnde ”Nordic Bench” Bahnhof till ”Årets bredbandsoperatör” för fjärde året i rad på Telekomgalan (källa: https://bahnhof.se/2023/02/22/bahnhof-vinner-arets-bredbandsoperator-2023)

Prognos för år 2023

Bahnhofs prognos för helåret 2023 är en omsättningstillväxt på omkring 10 procent, med en rörelsemarginal på cirka 12 procent. Prognosen bygger på data om abonnemangsintäkter. Mot bakgrund av ett oförutsägbart omvärldsläge kan prognosen komma att justeras under året. Men vi bedömer att det finns en tydlig positiv uppsida.

Vision

Bahnhofs vision är att förnya och förändra perspektivet på digitala tjänster ur ett globalt perspektiv. Vi ska vara en internationell moln- och internetaktör som erbjuder säker, klimatsmart och innovativ kommunikationsteknik för företag och privatpersoner.

Vi är offensiva, rörliga och vi tar tillvara alla möjligheter som följer av tekniska landvinningar. De tjänster vi bygger ska vara möjliga att skala upp, och tillhandahålla som löpande abonnemang. Bahnhofs styrka är kombinationen av innovationer och nytänkande, som förenas med en kostnadsmedveten och organisk tillväxt.

Hållbarhetsdeklaration

Bahnhof sätter människan i centrum! Vi värnar om individen och friheten på nätet. Strategiskt är våra kärnvärden nätneutralitet, kommunikationsfrihet och rätten till ett privatliv. Det är inte tomma ord. Vi tar ställning även i kontroversiella frågor där våra kärnvärden hotas. Vi står upp för våra kunder.

• Bahnhof driver teknik på ett sätt som inte i onödan gör av med energi eller äventyrar miljön.
  • Bahnhof återanvänder energi i datacenter, och vi har ett återvinningsprogram för elektronik- och teknikutrustning.
  • Bahnhof skapar ett arbetsklimat som odlar kreativitet, nyfikenhet och stort eget ansvar, med lika villkor för kvinnor och män.
  • Bahnhof arbetar aktivt mot korruption och mygel i alla dess former.
  • Bahnhof stödjer väpnad och civil kamp mot Rysslands krig i Ukraina. Vi gör det genom insamlingar till ukrainska armén, opinionsbildning med kortvågsradio till det ryska folket, och genom att stödja civilsamhället i Ukraina med ett stort antal anställda systemutvecklare i landet. Bahnhof har varit på plats i Kyiv sedan 2004.

Företagsmarknad

Under det andra kvartalet fortsätter den positiva utvecklingen av företagssegmentet. Totalt svarar koncernens företagsaffär för 144,5 Mkr under det andra kvartalet (130,1 Mkr under samma period år 2022). Det är en tillväxt med 11 procent. Bahnhof kan, utan väsentliga nyinvesteringar i Sverige, skala upp till att möta en ökad efterfrågan.

De större investeringar vi gjort under delåret, i både organisation och infrastruktur, handlar också om etablering i Norden. Målet är att skapa förutsättningar för att kunna bearbeta nya områden. Investeringarna i utlandet kommer framgent att öka ytterligare, för att förstärka våra försäljningsmässiga möjligheter.

Det gäller också en satsning där vi bygger ut våra befintliga datahallar, där kundgruppen är banker, försäkringsbolag, mediaföretag, dataspelsföretag och industriella verksamheter på spetsområden.

Företag i fokus – nya lösningar för våra kunder

Sveriges största tekniksidor – SweClockers och FZ – driftas i Bahnhof Cloud

”Geeks tar nördarna på allvar” – Det är ledorden för företaget bakom SweClockers och FZ, två av Sveriges största och äldsta sajter för datorer och spel. Varje dag lockar hemsidorna hundratusentals besökare, och för att klara av det höga trycket krävs en pålitlig och kraftfull VPC (Virtual Private Cloud). Bahnhof blev det självklara valet, både för sin tekniska kompetens och outröttliga kamp mot digital övervakning.

– Syftet med Geeks verksamhet är att skapa lägereldar där de galet insatta, även kallade nördar, kan samlas och umgås på nätet. På SweClockers och FZ skriver vi nyhetsartiklar, publicerar videor och driver forum där man kan hålla sig uppdaterad och diskutera sina intressen med likasinnade dygnet runt, säger Per Melander, VD på Geeks.

För att helt kunna fokusera på sina sajter och slippa krävande underhåll av en hel serverpark behövde Geeks en flexibel, molnbaserad lösning. De valde till slut en så kallad PaaS-tjänst (Platform as a Service), och deras plattformar driftas nu smidigt på molnet via Bahnhof Cloud. Bahnhof tillhandahåller all nödvändig hårdvara och drift. Johan Eklund, teknikchef på Geeks, uppskattar särskilt dygnet runt-supporten som ingår i lösningen.

– Det är alltid skönt att veta att man i nödfall kan ringa klockan tre på julafton och ändå få den support man behöver. Senast idag utsattes vi för en DDoS-attack som Bahnhofs automatiska system lyckades stoppa. Internet stänger ju aldrig för dagen, utan är ständigt i gång. Det fick vi lära oss den hårda vägen med vår förra molnlösning, då var vi tvungna att stänga sajten en stund varje kväll för att göra backuper. Det var inte direkt optimalt, och med molnlösningen vi nu har med Bahnhof slipper vi det, berättar Johan.

Geeks är mer än nöjda med lösningen, och berättar att deras användare var en stor anledning till att de valde just Bahnhof.

– Bahnhof tar ställning för den lilla människan, och står upp mot makthavare som vill kränka vår integritet. Som David slåss de mot techjätten Google-iat och liknande bolag. Bahnhof tar ingen skit helt enkelt, och vi vet att många av våra medlemmar uppskattar det och har dem som internetleverantör. Därför blev det en självklarhet för oss att höra med Bahnhof när vi var ute efter en molnlösning till våra plattformar.

Elementica

Elementica är ett dotterbolag i Bahnhof-koncernen. Affärsidén är att uppföra ett energiintensivt men klimatsmart datacenter i nära anslutning till Stockholms tyngsta och viktigaste infrastruktur för energi, fjärrvärme och fibernät. Bahnhof avvaktar tills vidare med projektet i dess nuvarande form. Bakgrunden är ett osäkert läge i konjunkturen och omvärlden.

Samtidigt satsar vi på molntjänster, maskininlärning och olika typer av grafiska applikationer. Vi gör det inom ramen för de tjänster som utvecklas på OpenStack och Bahnhof.Cloud, som drivs i våra befintliga datacenter i Stockholm och Malmö.

Privatmarknad

Under det andra kvartalet (april till och med juni) växer Bahnhof med 4 432 nya kunder netto, till totalt 451 460 (under det första kvartalet 2023 var tillväxten 2 646 nya nettokunder). Det är glädjande att Bahnhof har en stark positiv tillväxt, trots en svagare konjunktur i omvärlden.

De affärsområden som riktar sig till villaägare och bostadsrättsföreningar har nu den starkaste tillväxten. Bahnhof erbjuder stabila och blixtsnabba fibertjänster som sänker kostnaderna för våra kunder. Vi paketerar tjänsterna med kompletta TV-paket för de som så önskar, även om de flesta kunder (det enskilda hushållet i en BRF) sedan flera år tillbaka föredrar att själva välja utbud genom strömmad media. Det ger dem lägre priser och större valfrihet.

Ett antal öppna stadsnät har tyvärr höjt priserna, främst i de kommuner som valt Telia som kommunikationsoperatör. Det har i sin tur tvingat Bahnhof att höja priset mot slutkund. Tillväxten i andra nät är fortsatt god, och sammantaget (rensat för de kommuner som valt Telia-nät) påverkas heller inte marginalerna i stadsnätsaffären.

Privatmarknad i fokus – nya lösningar för våra kunder!

Världsunika Waterfront Cabins väljer bredband från Bahnhof

Alldeles intill vattnet, vid det eftertraktade området Kvillepiren i Göteborg, ligger Waterfront Cabins. Ett unikt område bestående av studios för övernattning, byggda helt i trä med All Inclusive-koncept. Välplanerade studios med A/C, mobilt lås, stilren inredning, möbler, välfyllda besticklådor, disk- och tvättmaskin och allt annat man kan tänkas behöva – inklusive blixtsnabbt bredband

– Waterfront Cabins är ett unikt koncept som vi inte har sett någon annanstans, varken i Sverige eller världen. Kompletta studios med allt du behöver, det är bara att ta med sig resväskan och leva sitt liv, säger Ellen Sjögren, platsansvarig Waterfront Cabins.

Waterfront Cabins riktar sig framför allt till unga vuxna som kommer till Göteborg för att plugga eller jobba, bland annat i närliggande IT-kvarteren Lindholmen Science Park. Det är en målgrupp som har höga krav på sin uppkoppling. Därför var det viktigt att hitta en internetoperatör som kunde erbjuda både snabb hastighet och bra support till alla våra gäster. Bahnhof blev det självklara valet, som nu levererar dedikerad fiberuppkoppling på 1 000 Mbit/s till alla studios.

– Idag är det inte bara ett krav att internet finns – det måste vara stabilt och med hög hastighet. Allt fler jobbar på distans och behöver därför högre surfhastigheter än tidigare. Man reagerar mycket mer än förr på när det buffrar i möten eller när man strömmar film. Det ska bara fungera.

Waterfront Cabins har i dagsläget färdigställt drygt 600 studios på Kvillepiren och fler kommer det att bli. De är nöjda med Bahnhof och vill fortsätta samarbetet i resterande kvarter.

– Allt har gått snabbt och smidigt, vi har fått fint bemötande och Bahnhof visar ständigt att vi är viktiga som kund. De har haft god förståelse för våra funderingar och allt har funkat problemfritt. Dessutom har vi Bahnhof på kontoret, och det har alltid fungerat bra här med, säger Ellen Sjögren.

VD Jon Karlung har ordet

Nu tar Bahnhof steget ut i Norden!

Vi satsar på att etablera oss i flera länder. Vi har jobbat med att stärka upp sälj- och teknikorganisationen med fokus på våra grannländer. I fas ett har det handlat om att bygga affärsmässiga och tekniska brohuvuden.

Det innefattar allianser med andra, en stärkt organisation och investeringar i nät och teknik. Målet är att skapa förutsättningar för att kunna bearbeta nya marknader utanför Sverige.

Vi drar nu igång offensiven! Arbetsplatser kommer att öppnas under hösten. Först ut är vårt nya försäljningskontor i centrala Helsingfors, där vi redan hälsat nya medarbetare välkomna.

Grundtanken är enkel. Bahnhof har de tekniska och organisatoriska musklerna att genomföra det här. Vi har ett gott rykte, och en fingertoppskänsla för vad som fungerar på marknaden.

I det ingår förstås också nya tekniska perspektiv, och ett synsätt som vilar på att vara öppen för förändringar. Vårt mål är att skaka om spelplanen på den nordiska marknaden. Under de kommande kvartalen kommer vi att redovisa mer om utfallet av den här satsningen.

Bahnhofs ekonomiska resultat är stabilt positivt. På delårsbasis förbättrar vi rörelseresultatet med närmare 8 procent (jämfört med samma period 2022) och omsättningen landar på totalt 910,5 Mkr (847,9 Mkr). Nettomarginalen under det andra kvartalet är 12,8 procent. Vi håller marginalerna i stadsnätsaffären.

Vi fastställer också prognosen för helåret. Det finns en tydlig uppsida för de kommande kvartalen. Bahnhof har ett starkt kundintag. Bara under det andra kvartalet växer vi organiskt med 4 432 nya privatkunder netto. Särskilt väl utvecklar sig affären som riktar sig till bostadsrättsföreningar, fastighetsbolag och villaägare.

Företagsaffären är positiv. Efterfrågan på säker och stabil datakommunikation är hög. Vi har också ett antal större affärer i våra datacenter som, i början av hösten, ser ut att bära frukt. Med anledning av det bygger vi ut vår befintliga anläggning i Malmö.

Jag är ödmjuk inför att det är ett skakigt och oförutsägbart läge i omvärlden. Men det öppnar också nya dörrar. Vi har valt en linje där vi satsar offensivt för att bryta ny mark.

Bahnhof är från och med den 17 augusti noterade på Nasdaq First North. Jag ska ärligt säga att det här inte är en så stor grej. Bahnhof är inte ett förhoppningsbolag. Vi är inte en i raden av alla dessa firmor som omsätter som några korvkiosker, och betraktar riskkapital som intäkt och vd-bonus.

Bahnhof har varit noterade på en marknadsplats sedan år 2007, producerat ungefär 60 publika kvartalsrapporter, och attraherat tiotusentals både små och stora ägare. Det är kul att folk verkar gilla oss!

Motivet till listbytet är att Nasdaq ger bättre synlighet. Det är ett skyltfönster som visserligen är dyrare än den tidigare modellen. Men det ger också Bahnhof ett bättre ”butiksläge”, när vi nu vill presentera oss med nya tjänster, också på nya marknader.

Jag brinner själv för den entreprenörmässiga framåtrörelsen. Det gäller att bygga struktur men utan att kasta ut kreativitet och affärsmässigt driv. Det handlar om att få till en lagom byråkrati, och att inte strypas av en corporate-kultur med fluffiga policydokument.

Bahnhof utvecklar tjänster som bygger på öppna ekosystem i alla led. Vi har en teknikerkultur, ibland lite nördig, som passar oss och våra kunder. Vi gillar öppen källkod! Det är därför extra kul att vi lockar kunder som ”Geeks”, som ligger bakom två av Sveriges största sajter för datorentusiaster och gamers, ”SweClockers” och ”FZ” (läs mer om vår cloud-lösning för Geeks i avsnittet om företagsmarknad).

Jag bjuder ibland på gratis råd i aktuella branschfrågor. Den här gången ger jag fem tips till kommunala nätägare med ”öppna” stadsnät.

1. Säg upp kommunikationsoperatörer som drivs av monopoljättar! Ni kan göra ett bättre jobb själva som KO. På det sättet stärker ni era marginaler, och medborgarna får samtidigt billigare tjänster och nätet blir konkurrensneutralt.

2. Ha egna fötter på marken! Ni kan de lokala förutsättningarna! Det finns ett lila bolag som hyr in externa installationsfirmor. Ledtiderna är - ja, enorma. Det får dominoeffekter i hela kedjan. Kundresan kan se ut som en sightseeing i Bakhmut.

3. Varudeklarera öppna nät bortom floskler! Syna alla pusselbitar; nätägare, kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör. Stoppa prisklämning som skadeskjuter modellen (ledtråd: undersök vad slutkunderna betalar på sista raden. Hur ser ekosystemet ut som helhet?).

4. Vässa butiken! Erbjud BÅDE aktiv och passiv infrastruktur till konkurrenskraftiga priser, och nalla inte i slutkundsburken (ledtråd: att höja priser är inte att effektivisera verksamhet).

5. Sälj aldrig ut lokala fibernät! Det är lika begåvat som att sälja av skolor och polishus, och sen hyra tillbaka samma kåkar svindyrt. Tipsa lokalpressen om det redan är för sent. Vem sålde smöret (det digitala vägnätet) och gav bort pengarna för det närmaste halvseklet?

Bonusråd till regeringen!

Tag fram yxan! Klyv det lila bolaget i två delar. Behåll infrastrukturen, men sälj av kommersiell verksamhet som riktar sig till slutkunder. På det sättet får vi en robust infrastruktur på hyfsat konkurrensneutral grund. I förkrigstid och ett skymningsläge stärker det även beredskapen. Ni slipper också den lila vd-stafetten, och hattandet med tv-kanaler som ändå ingen vill se.

Det är öppenheten som har varit och är internets livsluft. Varje gång någon säger att de ska bygga en app som ska innehålla precis ”ALLT”, så tänker jag på Televerkets tjänst ”Videotex” från det sena 1980-talet. Det var ett slags dystopisk konsumbutik på steroider.

Det var också på 80-talet som en 12-årig kille i Sydafrika knåpade ihop ett enklare dataspel vid namn ”Blastar”. En slags variant av ”Space Invaders”. Samma kille, Elon Musk, fick på 90-talet jobb som programmerare i Kalifornien. Elon måste ha tagit djupt intryck av 1993 års mest hyllade strategispel ”X-COM” (med underrubrik UFO Defense). I vart fall uppstod en viss besatthet av bokstaven X.

Jag har själv bara vaga minnen av det här spelet, men det är helt klart en kultklassiker, om man nu lyckas frigöra 1 Mb RAM-minne.

Handlingen? Jorden invaderas av ”aliens” styrda från Mars av den onda biodatorn ”alien brain”. Det finns bara ett enda hopp för mänskligheten, en militär organisation med vapen- och forskningsutveckling. Jag citerar baksidan av X-COM kartongen:

“But you'll also need to watch the world political situation: governments may be forced into secret pacts with the aliens and then begin to reduce funding.”

Nu finns det tecken på att globala monopoljättar suktar efter 1900-talet, och de stängda ekosystemen. Kanske är cirkeln på väg att slutas!

Det är bra att internet ännu inte ägs av en person, ett globalt multinationellt AI-bolag eller av PTS generaldirektör.

Själen i nätet är den härligt vildvuxna blandningen. Internet är en öppen arkitektur som ger stort utrymme för olika tekniska och affärsmässiga lösningar. Ja, rentav fortfarande olika åsikter. Tänk på det nästa gång du xtrar på Twitter. Även om det just där kan vara svårt att skydda sig från UFO:n.

Den 21 augusti 2023

Bahnhof HQ,

Jon Karlung

verkställande direktör

Finansiell situation

Närmare upplysningar om underliggande finansiella faktorer återfinns i denna rapport. Analyser för koncernen inkluderar även moderbolaget, såvida vi inte uttryckligen anger att det endast gäller moderbolaget. Eftersom moderbolaget är en så betydande del av koncernen är förklaringarna för koncernen också relevanta för moderbolaget.

Utveckling av resultat och ställning

Intäkterna för perioden januari till juni 2023 uppgick till 910,5 Mkr (847,9 Mkr). Bahnhofs intäkter består nästan enbart av abonnemangsintäkter från både företags- och privatkunder. Omsättningen påverkas i stort sett inte av säsongsmässiga variationer. Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 119,5 Mkr (111,0 Mkr).

Rörelseresultatet påverkas i någon mån negativt under delåret av höga engångskostnader som är kopplade till listbyte till Nasdaq, samt vissa kostnader för omstrukturering som togs under det andra kvartalet. Ett effektiviseringsprogram har genomförts som innebar att ett antal medarbetare fick lämna företaget under Q2. Bahnhof har också tagit kostnader för satsning på den utländska marknaden.

Kassaflöde och finansiell situation

Kassaflödet för perioden januari till juni 2023 är -21,0 Mkr (14,6 Mkr). Aktieutdelning belastade delårets kassaflöde med 188,2 Mkr (107,6 Mkr). Den sista juni är likvida medel i Bahnhof 539,7 Mkr (444,4 Mkr). Leasingskulderna uppgår till 82,7 Mkr (86,8 Mkr).

Kassaflödet från verksamheten är i grunden mycket starkt. Bahnhof har under delåret investerat totalt 15,7 Mkr (12,5 Mkr). Investeringarna avser löpande uppgraderingar av Bahnhofs nät och teknikplattformar på olika orter i Sverige. Bahnhofkoncernen har en stark kassa som kommer användas till investeringar i framtidsprojekt, varav datacentret Elementica är ett. Vi har dessutom en beredskap för potentiella förvärv.

Bolagsstruktur

Moderbolag i Bahnhofkoncernen är Bahnhof AB (publ) med organisationsnummer 556519–9493 och säte i Stockholm. Bahnhof AB (publ) har ett svenskt dotterbolag, Elementica Data Center Construction AB (556715-9495) samt ett svenskt dotterbolag Sprinkler Security Sweden AB (559347-4967). Bahnhof har dessutom ett portugisiskt dotterbolag Bahnhof Unipessoal LDA (PT 509519636) samt ett norskt dotterbolag, Bahnhof AS (986 108 351). Alla bolag är helägda dotterbolag förutom Sprinkler som ägs till 70 procent av Bahnhof AB.

Väsentliga risker och osäkerheter

Bahnhof verkar på en marknad med många konkurrenter, olika tekniska lösningar och i en föränderlig omvärld. Bolaget och dess kunder kan bli utsatta för allvarliga dataintrång, myndigheters godtycke, politiska beslut som ändrar spelregler och ökar kostnader samt teknikskiften som dramatiskt ändrar förutsättningar för bolagets tjänster.

Bahnhof har motståndskraft mot flera av dessa risker genom att vår kärnverksamhet är datasäkerhet. Vi har en stor och bred kundbas med olika tjänster. Bahnhof är inte beroende av enstaka kunder, affärsområden eller tjänster. I ett sämre konjunkturläge säljer vi tjänster som få kan vara utan. I avtalen med våra kunder har vi klausuler som reglerar en ökad inflation och prisökningar från våra underleverantörer.

I årsredovisningen för 2022 beskrivs väsentliga risker och osäkerheter utförligt. Riskbedömningen är oförändrad jämfört med årsredovisningen.

Transaktioner med närstående

De två huvudägarna är Jon Karlung och Andreas Norman som tillsammans äger drygt 50 procent av kapitalet i Bahnhof (genom bolaget K.N. Telecom). Det finns ett konsultavtal mellan huvudägarna i K.N. Telecom och Bahnhof med en total fakturerad kostnad på 3,6 Mkr per år. Bonus, optionsprogram eller andra ersättningar till huvudägarna för arbetet i Bahnhof förekommer inte.

KN Telecom äger en fastighet i centrala Borlänge med adress Parkgatan 6. Det är en större kontorsbyggnad på egen tomt som är dimensionerad för 80 medarbetare (främst kundtjänst). Hyran är satt på marknadsmässiga villkor. Bahnhof betalar enligt avtal för närvarande 102 227 kronor per månad till KN Telecom AB.

Jon Karlung
vd
jon.karlung@bahnhof.net

Detta är sådan information som Bahnhof AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 augusti 2023 klockan 08:00.