• Bahnhof/

Ett av Sveriges mest heltäckande fibernät är klart för skarp drift: I dag lanseras Bahnhof Carrier Network

Under 2008 slutfördes den infrastrukturella uppbyggnaden av fibernätet och vissa sträckor av nätet aktiverades för olika teständamål.
Efter ett drygt halvår av tester såldes de första sträckorna, och de har med något undantag varit i drift sedan dess.

I dag är alla sträckor helt driftklara. Bahnhof Carrier Network sträcker sig från Köpenhamn i söder till Tromsö i norr, Oslo i väster och Stockholm i öster.

– Totalt sett har vi ett 50-tal anslutningspunkter för vårt våglängdsnät på i princip alla större orter i Norden, och vi är störst i Sverige på öppna stadsnät, med ett hundratal anslutna nät, säger Paul Aicardi, affärsområdeschef på Bahnhof.

Kapaciteten i Bahnhofs fibernät är i princip oändlig. Redan i dag motsvarar kapaciteten i nätet Sveriges totala internettrafik, och ny teknik gör det möjligt att ständigt öka antalet kanaler i fiberkablarna. I praktiken är den maximala hastigheten just nu 400 Gbit/s per fiberpar.

– Det gör tjänsteutbudet extremt flexibelt, samtidigt som priserna kan hållas nere långt under konkurrenternas. Operatörer och tjänsteleverantörer kan i dag hyra våglängder med hastigheter på mellan 1 och 10 Gbit/s, Ethernetkapacitet på mellan 10 Mbit/s och 1 Gbit/s mellan våra anslutna stadsnät och IP-transit där samtliga internetknutpunkter i Sverige är anslutna, säger Paul Aicardi.

– I praktiken kan du ha ena änden av en 100 Mbit/s Ethernetsladd i handen i Köpenhamn medan den andra änden sitter i en switchport i Luleå, säger Paul Aicardi.

Till skillnad från konkurrenternas våglängdsnät betalar Bahnhofs kunder inte för de normalt väldigt stora utbyggnads- och investeringskostnaderna. Bahnhof Carrier Network använder en redan befintlig och utprovad infrastruktur. Därför är priset också avsevärt lägre.

– I lågkonjunkturer letar man, helt naturligt, kostnads-besparingar överallt. Med Bahnhof Carrier Network får man faktiskt en högre tjänstenivå, större bandbredd på fler platser helt enkelt, än tidigare, samtidigt som priset är betydligt lägre. Timingen för lanseringen är alltså extremt bra, säger Paul Aicardi.

Bahnhof är dessutom en stabil operatör. 2008 var Bahnhofs bästa år någonsin, med en omsättningsökning på 50 procent och ett resultat på 9,1 MSEK. För 2009 väntas ökningen bli minst lika stor.

Om Paul Aicardi
Paul har arbetat med teleoperatörsverksamhet de senaste 14 åren, bland annat hos Tele2, Verizon, Colt och TDC. Innan dess tillbringade han 10 år på IBM. Paul är 43 år. Från och med den 1 februari ansvarar han som affärsområdeschef för Bahnhof Carrier Network.

Pressbilder: Högupplösta pressbilder finns för nedladdning på www.bahnhof.se/press.