Exportrådets Henrik Kemkes ny vd för Bahnhofs portugisiska verksamhet

​I mitten av september sjösattes Bahnhofs satsning i Portugal.
Nu är rekryteringen av en vd för Bahnhof Unipessoal Lda på Madeira i Portugal klar.

Henrik Kemkes kommer närmast från Sveriges Exportråd, där han var chef för den portugisiska verksamheten.

Kemkes var med och startade Mira Network 1999, ett företag som i dag har 20 anställda. Han har tio års erfarenhet av affärer i internationella sammanhang, tillbringat fem år i Spanien och har varit chef för Exportrådet i Portugal i tre år – något som gett honom ett stort kontaktnät och exceptionellt god inblick i det portugisiska näringslivet.

– Vi är mycket glada över möjligheten att kunna knyta Henrik till vår organisation i Portugal. Henrik ger oss både en unik kunskap kring de lokala förhållandena och ett stort kunnande när det gäller affärsutveckling på tjänstesidan, säger Anna Mossberg, vd för Bahnhof Ab.

Situationen på bredbandsmarknaden i Portugal liknar den i Sverige för drygt tio år sedan: Telemonopolen har luckrats upp, men det finns ännu ingen sammanhängande tanke om hur bredbandsutbyggnaden ska ta fart. Samtidigt finns en tendens till ett ökande antal kommunala bredbandsnät som behöver pålitliga tjänsteleverantörer – ett område där Bahnhof redan är störst i Sverige.

För Bahnhof utgör Portugal ett första brohuvud mot den europeiska marknaden.

– Med Henrik Kemkes ombord uppfylls alla förutsättningar för en framgångsrik satsning, först i Portugal, sedan i resten av EU, säger Anna Mossberg.

KONTAKTUPPGIFTER:
Anna Mossberg, vd, Bahnhof Ab Tel: 070-606 30 50 e-post: anna.mossberg@bahnhof.net.
Henrik Kemkes, vd Bahnhof Unipessoal Lda Tel: +351 965 262 116 e-post: henrik.kemkes@bahnhof.net

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Göteborg, Funchal och Kiev.

Företaget grundades 1994 och var då Sveriges första fristående ISP (Internet Service Provider). Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till företag och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location. Bahnhof erbjuder även bredbandsuppkopplingar och webbhotelltjänster. Bahnhof riktar sig till företag samt privatkunder i stadsnät och i bostadsfastigheter i Norden – ett område där Bahnhof i dag är marknadsledande.

Bahnhof ansluter direkt till de största europeiska internetknutpunkterna i Amsterdam, Frankfurt, London och Paris.

Bahnhof är ett publikt bolag och är noterat på Aktietorget.