Gratis bredband åt alla – nu satsar Bahnhof stort i Norge!

Bahnhof är i dag Sveriges största operatör i öppna stadsnät, en pågående satsning som i dagsläget ger fler än 100 000 hushåll tillgång till integritetsmärkt internet.
Nu tar Bahnhof succén vidare till Norge. Först ut är Oslo.

Bahnhof var en av pionjärerna på området öppna nät. Genom att etablera sig som obunden internetoperatör i de tidigare slutna nät som drivits av kommuner, elbolag och kommunalt ägda organisationer har Bahnhof kunnat sänka priserna på internetuppkopplingar rejält. Bolagets satsningar har lett till en prisrevolution på bredband i Sverige, där priserna ligger långt under det nordiska snittet.

Nu tar Bahnhof konceptet vidare till Norge. Först ut blir Oslo, där Bahnhof deltar från starten i norska OpenNets satsning på öppna nät. Det första steget tas i dagarna; 2 000 portar öppnas mot abonnenter i nätet, och alla som tecknar ett abonnemang hos Bahnhof får grundtjänsten gratis.

– Grundtjänsten, 512 Kbit/s, är gratis för alla i nätet. Den som vill kan höja hastigheten upp till 200 Mbit/s, med flera alternativ däremellan, säger Henrik Kemkes, vd för Bahnhof i Norge, Bahnhof AS.

En internetanslutning från Bahnhof innebär att kunden får tillgång till ett helt bibliotek av kringtjänster helt kostnadsfritt. Abonnemangen har heller inga trafikbegränsningar.

Integritetsmärkt bredband bygger på en branschöverenskommelse mellan en rad svenska internetoperatörer. Principen bygger på att alla ska ha samma rätt till integritet på nätet som när det gäller andra former av kommunikation; via brev och telefon till exempel. I Bahnhofs loggfiler sparas ingenting utöver vad myndigheterna kräver, och Bahnhof arbetar enligt principen att all information ska vara fri. Inga hemsidor och inga bloggar blockeras om de inte strider mot norsk lag.

– Bahnhof har alltid satt individens frihet framför allting annat. Vi lever i en tid där internets obundenhet och frihet ständigt hotas. Så vill vi inte ha det. Integritetsmärkt bredband är just essensen av det; det handlar om din frihet, säger Henrik Kemkes.

I första omgången tar Bahnhof emot 2 000 abonnenter. Därefter fortsätter utrullningen av abonnemang och tjänster i Oslo i den takt som OpenNet hinner med. Men de första 2 000 norska abonnenterna blir viktiga för Bahnhof.

– Vi har redan verksamhet i Sverige och Portugal, men varje land är unikt. Vi vill gärna höra våra norska kunders synpunkter på tjänsterna. Är det något vi kan göra bättre eller flexiblare kommer vi att göra det, säger Henrik Kemkes.

En beskrivning av de olika tjänstepaketen och en noggrannare förklaring av vårt integritetsvarumärke ”Integrity”, hittar du på www.bahnhof.no.

Om OpenNet AS:
”OpenNet AS levererar Nordens mest attraktiva bredbandslösningar. I bolagets bredbandsnät kan kunderna välja mellan flera olika kvalitetsleverantörer av internetåtkomst, telefoni och andra bredbandstjänster. OpenNets nät är baserat på fiberoptik, något som ger en närmast obegränsad överföringskapacitet och bandbredd till kunderna.
OpenNets afffärsidé är att etablera öppna bredbandsnät i alla bostadsområden och bostadsrättsföreningar där intresset bland de boende är tillräckligt stort.”

Presskontakt: Henrik Kemkes, vd Bahnhof AS, tel: +46 703 52 20 51, e-post: henrik.kemkes@bahnhof.net.

Bahnhof AS är ett bolag i Bahnhof-koncernen, en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Göteborg, Funchal och Kiev.

Bahnhof grundades 1994 och var då Sveriges första fristående ISP (Internet Service Provider). Bahnhof erbjuder, via lokal närvaro i respektive land och region, internet- och telefonitjänster till företag och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location. Bahnhof erbjuder även bredbandsuppkopplingar och webbhotelltjänster. Bahnhof riktar sig till företag samt privatkunder i öppna nät – ”stadsnät” och i bostadsfastigheter i Norden – ett område där Bahnhof i dag är marknadsledande.

Bahnhof är ett publikt bolag och är noterat på Aktietorget i Sverige.