Gratis telefoni till alla – villkorslöst!

Nu blir telefonabonnemanget helt gratis.
I Bahnhofs nät finns inga osynliga avgifter, och alla telefonfunktioner går att styra direkt i webbläsaren.

– Vi har inga finstilta villkor om att du måste samla en massa poäng i en pott eller välja till extratjänster som kostar pengar. Det är också vanligt att du kan få ditt telefonabonnemang gratis om du väljer ett dyrare bredbandsalternativ. Det är dumheter. Ett telefonabonnemang hos Bahnhof är gratis. Helt gratis, säger Klas Westholm, stadsnätschef på Bahnhof.

Alla Bahnhofkunder kan välja till telefonitjänsten. En abonnent i Lunds stadsnät fortsätter till exempel att betala 15 kronor i månaden för hela bredbandspaketet – inklusive telefoni och allt annat som ingår. Som kund kan du fortsätta använda dina vanliga telefoner. Allt som krävs är en box som gör om de analoga telefonsignalerna till IP-trafik. Sedan går samtalen över Internet. Men kvaliteten är högre än vanligt.

– De flesta operatörer på marknaden komprimerar talet ganska hårt, vilket kan påverka ljudkvaliteten. Vi kör okomprimerat, vilket tar upp ungefär 60 kbit/s i bandbredd. Dessutom prioriterar boxen telefonitrafiken så länge samtalet pågår. Det ger högsta möjliga ljudkvalitet, säger Klas Westholm.

Allt detta ingår:
* Ett telefonnummer inom kundens riktnummerområde.
* Automatisk överkoppling vid fel. Samtalen kopplas då automatiskt till ett annat nummer, till exempel en mobiltelefon. Blir det strömavbrott ringer det i mobilen istället.
* Administrationsgränssnitt på webben. Styr dina hänvisningsregler, din telefonsvarare och allt annat direkt i webbläsaren. Du kan bland annat välja att styra om samtalen till telefonsvararen vid vissa tider,exempelvis mellan 23.00 och 08:00.
* Möjlighet att lyssna av telefonsvararen via datorn.
* Importera telefonnummer från adressboken i Microsoft Outlook.
* Möjlighet att begränsa åtkomsten till betalnummer.
* Egna kortnummer.

Priser:
Telefonabonnemanget är gratis; det finns varken start- eller månadskostnader. Alla samtal till andra Bahnhof-kunder är gratis att ringa. Till övriga telefonnummer tillkommer minutkostnader – som för övrigt är lägst på marknaden.

Alla bredbandskunder har tillgång till ett stort tjänsteutbud, där alla tjänster ingår i grundavgiften. Förutom bredbandsuppkopplingen ingår en egen domän, 3 GB hemsidesutrymme, blogg, ett gratis modemkonto, unika mejladresser till hela familjen, 60 mejlalias och 10 publika (äkta) IP-adresser. Från och med i dag ingår alltså även telefoni som en tjänst i basutbudet.

Länkar och media
Skärmdumpar från administrationsgränssnittet (där man bland annat kan ställa in avancerade hänvisningsregler, sköta telefonsvararen och mycket annat) finns på www.bahnhof.se/press.

Presskontakt: Jon Karlung, Vd, 070-977 49 06, e-post
jon.karlung@bahnhof.net.

Klas Westholm, stadsnätschef,
073-517 49 07, e-post: klas.westholm@bahnhof.net

Högupplösta pressbilder finns för nedladdning på www.bahnhof.se/press.