Kammarrätten ger Bahnhof rätt mot PTS

Kammarrätten slår fast att den omtalade rättsutredning som finns på Post- och telestyrelsen är en allmän handling. Det betyder att internetoperatören Bahnhof nu har rätt att få ut dokumentet – som tidigare hållits hemligt.

– Det här är en seger för öppenheten, säger Bahnhofs vd Jon Karlung.

Bakgrunden är att Post- och telestyrelsen gjorde en egen rättsutredning efter EU-domen den 8 april 2014. Myndigheten beslutade då att inte vidta åtgärder mot de svenska operatörer som slutade med datalagring. Men PTS har senare svängt och hotat med miljonbelopp i vite för bland andra Bahnhof, om inte datalagringen startar igen.

– Jag tycker att det är uppenbart att PTS varit utsatt för politisk press, säger Bahnhofs vd Jon Karlung. Därför är det så intressant att få läsa deras egen utredning, som gjordes direkt efter EU-domen.

PTS har inte velat lämna ut rättsutredningen. Myndigheten har hävdat att de aktuella dokumenten är ”minnesanteckningar” knutna till ett specifikt ärende, och därför inte ska lämnas ut. Men nu underkänner Kammarrätten resonemanget och skriver:

”Enligt kammarrättens mening är rättsutredningen att betrakta som färdigställd och därmed som upprättad. Till följd av det är det också en allmän handling.”

”Politikerna måste ge besked”

– Nu är det dags att politikerna ger ett tydligt besked. Ska Sverige fortsätta med massövervakning eller inte? Det kan rentav bli en valfråga, säger Bahnhofs vd Jon Karlung.

Länk till domen: https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/file/Kammarr%C3%A4ttens%20beslut%2020141217.pdf

Presskontakt:

Jon Karlung, vd