Kommuniké från årsstämma

Ägare i Bahnhof AB (publ) har den 19 maj 2015 hållit årsstämma i bolagets lokaler med adress Tunnelgatan 2 i Stockholm. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Alla beslut som stämman fattade var enhälliga och i linje med förslagen i kallelsen.

Vid stämman beslutades att fastställa resultat- och balansräkningen för bolaget enligt det framlagda förslaget till årsredovisningen per den 31 december 2014.

Det beslutades vid stämman att bevilja styrelsen och VD ansvarsfrihet för förvaltningen av bolaget angelägenheter under räkenskapsåret 2014.

Det beslutades att arvode till styrelseledamöter skall utgå med ett basbelopp till de styrelseledamöter som är oberoende och som inte är anställda i bolaget.

Vidare beslutades att revisorsarvode, i likhet med föregående år, utgår enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Beslutades att för tiden intill nästa årsstämma om omval av sittande styrelse, dvs. av Jon Karlung, Andreas Norman, Eric Hasselqvist, Lars Perers samt Anna Åhr.

Beslutades att i enlighet med styrelsens förslag att de vinstmedel om totalt 78 293 214 kr som står till stämmans förfogande skulle disponeras så att 32 269 539 kr utdelas till aktieägarna och resterande 46 023 675 kr överförs i ny räkning. Detta ger en utdelning på 3 kr per aktie.

Beslutades i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att till nästa årsstämma höja aktiekapitalet med upp till 400 000 kr genom att vid ett eller flera emittera upp till och med 4 000 000 aktier mot kontant betalning, apport eller kvittning. Emissionen skall enligt styrelsens beslut kunna ske med eller utan undantag från aktieägares företrädesrätt.

För ytterligare information hänvisas till Bahnhof AB VD Jon Karlung, e-post jon.karlung@bahnhof.net eller tel. 076-111 01 60.