Netflix väljer Bahnhof som nätleverantör

Den amerikanska filmjätten Netflix väljer Bahnhof som leverantör av höghastighetsförbindelser inom Norden.
Bahnhofs fibernät, Bahnhof Carrier Network, knyter ihop städer inom Netflix distributionsområde.

På Netflix egen blogg (*) offentliggör företaget en omfattande trafikmätning där flera av de största nätägarna i Sverige och Norden ingår.

– Det är förstås väldigt smickrande för oss att vi hamnar i det absoluta toppskiktet i deras mätning. De stora telejättarna kommer ganska långt ned i listan. Det visar att de har ganska mycket arbete kvar innan de kan mäta sig med helt trafikneutrala leverantörer som oss, säger Bahnhofs vd Jon Karlung.

Exakt hur tjänsten är uppbyggd eller vilka hastigheter det rör sig om omfattas av avtalssekretess, men Bahnhof Carrier Network står för ett antal punkt till punkt-förbindelser mellan stora trafikcentra i Norden.

– Fiber som trafikmedia har en extremt hög kapacitet, och i vårt eget nät skulle vi i princip kunna rymma hela den samlade internettrafiken i Sverige redan i dag. Genom att fortsätta bygga ut stamnätet med ny utrustning kommer vi att tiodubbla den kapaciteten utan att behöva öka mängden fiberkablar, säger Jon Karlung.

Flera stora nätägare i Norden har antingen allierat sig med någon innehållsleverantör, eller driver via dotterbolag en egen filmtjänst. Det finns en uppenbar risk att ansvaret som nätägare i det läget kan missbrukas.

– Hur ska man veta att nätägare som samtidigt har intressen i en innehållstjänst, filmtjänster är ju ett hett exempel, inte ger den egna tjänsten trafikprioritet i näten? Aktiv prioritering sker redan i stor utsträckning hos många nätägare när det gäller Youtube och Skype. Vi kommer alltid att tillhandahålla rena trafiktjänster, där all transmission sker på rättvisa och lika villkor för alla våra kunder, säger Jon Karlung.

(*) Netflix har själva offentliggjort sina mätningar. Du hittar hela testet här: http://korta.nu/3zo3s. Alla rättigheter till materialet ägs av Netflix.

Presskontakt: Jon Karlung, vd, tel: 076-111 01 60, e-post: jon.karlung@bahnhof.net.

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Göteborg, Ponta Delgada och Kiev.