Nytt monopol stryper de öppna näten

Under många år har Bahnhof verkat för fri konkurrens i de hundratals stadsnät som finns runt om i Sverige.
Nu plockar de telejättar som driver näten upp samma monopoltanke som var rådande under 90-talet.
Det innebär extrema prisökningar för alla stadsnätskunder.
Nu sjösätter Bahnhof en organisation för att få bukt med nätägarnas nya monopoltaktik.

I dag finns det ett par hundra stadsnät i Sverige, nät som används av kommunens invånare som bärare av bredbandstjänster, telefoni och tv. Hittills har de här näten varit öppna för alla tjänsteleverantörer, vilket har skapat en gynnsam konkurrens och låga priser för abonnenterna.

För en tid sedan började de fyra stora telejättarna Telia, Telenor, Tele2 och Com Hem köpa upp många av de små ägarbolag som förvaltat de öppna stadsnäten. De tidigare neutrala näten lades i driftbolag, som sedan började sälja accessmöjligheter. En stor del av de tidigare öppna näten är nu slutna. Att ansluta till dem, alltså erbjuda abonnenterna tjänster i dem, har blivit mycket kostsamt för alla utom själva nätägarna.

– Anledningen är ju uppenbar. De sluter näten för att kunna få monopol på sina egna innehållstjänster. När det inte längre råder fri konkurrens mellan flera olika leverantörer, kan ägarna sätta vilka priser de vill på just sina tjänsteutbud. Det är helt förkastligt, säger Jon Karlung.

Bahnhofs abonnentavgifter hör till de lägsta i landet. De avgifter som nätägarna nu kräver av operatörerna måste betalas av någon.

– Vi kan inte bara suga upp de kostnaderna, utan måste ta ut avgifterna av våra kunder för att alls kunna fortsätta verka i de aktuella näten, säger Jon Karlung.

Bahnhof har tidigare sjösatt projektet ”Integrity”, en integritetsmärkning för bredband som med hårda kriterier slår fast hur kunduppgifter, inklusive tvångslagrade uppgifter, hanteras gentemot myndigheter. Integrity har för närvarande åtta medlemsföretag. (*)

Nu lanserar Bahnhof branschorganet ”Oberoende Operatörer”. Genom att vara med i föreningen visar man sin vilja att verka för öppna nät på konkurrensneutrala villkor. I dagsläget för Bahnhof samtal med flera olika leverantörer kring ett samarbete på området.

– Det finns flera fördelar med den öppna modellen. En är att intäkterna fördelas rättvist mellan nätägare och tjänsteleverantör, en annan är förstås att abonnenterna får samma låga priser som tidigare. Det är bara att beklaga att många stadsnät redan hunnit köpas upp av jättarna. Lyckas vi inte bromsa utvecklingen kan följden på sikt bli stora kostnadsökningar för många hushåll.

* Läs mer om medlemmarna och projektets stadgar på www.integrity.st.

Presskontakt:
Jon Karlung, vd, tel: 076-111 01 60, e-post: jon.karlung@bahnhof.net.

Pressbilder: Du hittar pressbilder fria för publicering på adressen www.bahnhof.net/press.

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Göteborg, Ponta Delgada och Kiev.

Företaget grundades 1994 och var då Sveriges första fristående ISP (Internet Service Provider). Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till företag och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location. Bahnhof erbjuder även bredbandsuppkopplingar och webbhotelltjänster. Bahnhof riktar sig till företag samt privatkunder i stadsnät och i bostadsfastigheter i Norden – ett område där Bahnhof i dag är marknadsledande.

Bahnhof ansluter direkt till de största europeiska internetknutpunkterna i Amsterdam, Frankfurt, London och Paris.

Bahnhof är ett publikt bolag och är noterat på Aktietorget.