Nytt rekordresultat för Bahnhof

34 procents tillväxt och en stadig vinstmarginal på fem procent trots stora investeringar under året. Det framgår av Bahnhofs årsbokslut.
I slutet av 2007 tändes de första sträckningarna i Bahnhof nyförvärvade fibernät.
Under 2008 invigs datacentret Pionen, med nya affärsmöjligheter och ett stort intresse från kunder och massmedia.

Bahnhof valde tidigt att basera sin verksamhet på flera olika ben; bredbands-, server- och konsulttjänster i olika sammanhang. I dag visar företaget vinst på samtliga affärsområden.

– Bahnhof har aldrig gått med förlust, utan tvärtom växt stadigt år för år. 2007 omsatte vi 84,8 miljoner kronor, en ökning med 34 procent jämfört med året innan. Då har vi ändå tagit flera stora investeringar under året, investeringar som ger stora affärsmöjligheter under 2008 och framåt, säger Jon Karlung, Vd på Bahnhof.

Bahnhof är en av Sveriges största stadsnätsoperatörer, med bredbands-, tv- och telefonitjänster till privatpersoner. Bahnhof hör också till de största datacenterleverantörerna, med flera stora serverhallar på olika orter i landet. Under 2007 förvärvade Bahnhof före detta Utfors höghastighetsnät som täcker större delen av södra Sverige. Det ger företag möjlighet att erbjuda extremt snabba fiberanslutningar till priser som ligger väsentligt under vad konkurrenterna har möjlighet till. Dessutom ger det positiva synergieffekter till datacenterverksamheten.

– Vi köper inte stora kundstockar med nettoutdelning först efter flera år. Vi köper inga tomma teknikbolag eller betalar stora pengar för osäkra exponeringar i stadsnät eller på konsultmarknaden. Vi gör riktiga affärer med riktiga pengar – och vi gör det bra, säger Jon Karlung.

För 2008 skruvas prognosen upp ytterligare.

– Tendensen är en kraftig tillväxt på alla affärsområden, det har inte minst visat sig i det rekordartade fjärde kvartalet. Tack vare grunden som lagts under 2007 kan vi nu introducera nya tjänster, och växa inom de befintliga affärsområdena. Målsättningen för i år är att omsätta 111 miljoner kronor, med en bibehållen vinstmarginal på 5 procent. Det innebär en 30-procentig tillväxt även nästa år, säger Jon Karlung.

Hela vinsten går tillbaka till aktieägarna.

– Bahnhof existerar för att tjäna pengar åt sina aktieägare. Svårare än så är det inte. Från och med vårt introduktionsår på börsen kommer vi att dela ut 50 procent av vinsten till ägarna. I år, som är det första året, ger vi ägarna ett extra incitament genom att dela ut allt, 100 procent, säger Jon Karlung.

Några nyckeltal (2007)
Omsättning: 84,8 MSEK
Rörelseresultat: 5,5 MSEK
Resultat efter skatt: 3,6 MSEK

Bokslutskommunikén i sin helhet hittar du på Bahnhofs webbplats: www.bahnhof.se/finans, samt hos Aktietorget på www.aktietorget.se.

Presskontakt: Jon Karlung, Vd, 070-977 49 06, e-post jon.karlung@bahnhof.net.

Pressbilder: Högupplösta pressbilder finns för nedladdning på www.bahnhof.se/press.