Pionen scenen när filmen om Wikileaks spelas in

I höst inleds filmatiseringen om Wikileaks och dess förgrundsgestalt Julian Assange.
En av inspelningsplatserna blir Bahnhofs atombombssäkra anläggning Pionen under Vita bergen på Södermalm i Stockholm.

Filminspelningen drivs internationellt av amerikanska Dimension Films och brittiska BBC i samarbete. I Sverige svarar Nordisk Film för själva inspelningsarbetet. Regissör blir Lasse Hallström och för manuset till den svenska delen står Lars Norén, i dag konstnärlig ledare för Göteborgs folkteater.

Bahnhofs styrelseordförande, Jon Karlung, spelas av den brittiske skådespelaren Sacha Baron Cohen, och hans fru spelas av Lena Olin. Bahnhofs vd, Klas Westholm, 40, spelas helt otippat av Angelo Badalamenti, 74.

– Det här naturligtvis roligt både för Bahnhof och för Stockholm, ungefär som när The Tourist med George Clooney spelades in i Sverige. Jag gör själv en cameo i rollen som ett luftfilter här nere i berget. Tyvärr utan andra repliker än ett utdraget och lite diffust susande, säger Jon Karlung.

I samband med inspelningen kommer stora delar av Nytorget att demoleras när Assange jagas allt längre in bland smågatorna på östra Södermalm av CIA-agenter. Vitabergsparken kommer att sprängas ”till kungariket kommer”, som de amerikanska filmagenterna uttrycker det. I ett försök att röka ut Julian Assange ur berget släpper den amerikanska marinkåren nämligen en FAE-bomb från en attackhelikopter. Och allt sådant måste enligt filmagenterna göras på riktigt, för realismens skull.

– Oss går det ju ingen nöd på. Vi sitter ju i en atombombsbunker redan från början, haha, säger Jon Karlung.

Presskontakt: Klas ”Angelo” Westholm, vd
E-post: klas.westholm@bahnhof.net

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Göteborg, Funchal och Kiev.