Pressmöte om Folkpartiets IT-skattemotion

Sveriges IT-företag bör få del av de energiskattesubventioner som Sveriges tunga industrier får varje år.
Det skriver Folkpartiet i en ny riksdagsmotion.
På onsdag presenterar de sin motion i samarbete med Bahnhof.

Pressmöte: Onsdag 13.30, i Bahnhofs lokaler på Parkgatan 7 i Borlänge.

Deltagare:Camilla Lindberg (fp), Jon Karlung (Bahnhof)

Sveriges traditionella, tunga, industri får varje år enorma statssubventioner för att kompensera allt högre energikostnader. Men den tunga industrin är svårflyttad. Den finns där råvarorna finns, och kommer att fortsätta göra det så länge brytning, anrikning och produktion är lönsamma verksamheter.

Sveriges IT-industri är diametralt motsatt i sin uppbyggnad. Den är personal- och elintensiv, och den är global. Den kan, i princip, vara lokaliserad var som helst i världen utan att det märks på servicenivåerna. En tilltagande utflyttning till bland annat Indian bevisar påståendet.

Bahnhof är en av Sveriges största internetoperatörer. Företaget finns på fler än 100 orter i Sverige, Norge och Danmark, med tusentals företag förlitande sig på Bahnhofs nättjänster för sin IT-drift. Med fem datahallar i drift gör Bahnhof av med en tiondel till en femtedel av elproduktionen hos Älvkarleby vattenkraftverk, beroende på tid på dygnet och belastning.

Den svenska IT-industrin är miljövänlig (man kan enkelt styra elförbrukningen till förnyelsebara energislag), är inte beroende av tunga transporter eller annan infrastruktur än optisk fiber, el och kopparanslutningar och är personal- och teknikintensiv vilket gynnar den lokala arbetsmarknaden och det lokala distributörsledet.

IT-industrin är dessutom större än den traditionella tunga industrin. Vi omsätter mer pengar, vi anställer fler medarbetare och vi har en större och mer diversifierad export – speciellt inom tillväxtområden där den tunga industrin i sin tur nått sin mognadsgrad för flera år, eller decennier, sedan.

Sverige har nu en unik möjlighet att som modern industrination styra om subventioner från mogna näringar till tillväxtnäringar.

– Föga förvånande är det de allt högre energikostnaderna som är den största bromsklossen för vår och andra IT-företags expansion i Norden och Europa. Med ett större inslag av samma stödåtgärder som den traditionella industrin åtnjuter, precis som i andra europeiska länder, får vi ett hinder mindre på vägen, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof.

Presskontakt: Jon Karlung, Vd, 070-977 49 06, e-post jon.karlung@bahnhof.net.

Pressbilder: Högupplösta pressbilder finns för nedladdning på www.bahnhof.se/press.