Välkommen på pressvisning i Pionen – Sveriges säkraste datacenter

Äntligen är Pionen driftklar! Nu har du som journalist ett unikt tillfälle att få se alla hemligheterna i berget!

Välkommen på pressvisning, torsdagen den 11/9 klockan 10.00-12.00. Du får en guidad visning av företagets vd Jon Karlung, och möjlighet att träffa nyckelpersonerna bakom ombyggnaden. Vi garanterar en unik upplevelse, och bjuder dessutom på lite lätte förtäring för att hjälpa till att smälta intrycken.

Pionen är en av Sveriges mest spektakulära datahallar. Bergrummet, insprängt långt ned i Södermalms rödgråa granit, var länge en topphemlig civilförsvarsanläggning, med övertryckspärrar och luftslussar som skulle klara av en nära miss av ett kärnvapen. Här fanns parkeringsplatser för räddningsfordon, vändplatser, folkskyddsrum, kommunikationscentraler – till och med en hel matsal och ett kök.

I dag är anläggningen fylld av toppmodern IT-utrustning, men spåren efter det kalla kriget går fortfarande att se – om man bara vet var man ska leta.

Nu slår Bahnhof upp portarna till Pionen. Verksamheten startas upp etappvis, och nya kunder får tillträde till anläggningen i den ordning de förhandsanmälde sig. Men redan nu kan du som journalist göra ett premiärbesök i Stockholms underjord.

Mycket arbete har lagts ned för att inte bara använda den senaste tekniken, utan dessutom använda miljövänlig teknik i alla delar av anläggningen. Kylsystemet använder till exempel kylan utanför berget när det är kallt, och när det är som varmast på sommaren används ett slutet vattensystem för kylcirkulationen.

Berganläggningen hör till de säkraste i Sverige. Själva bergrummet, skyddet i form av granit runt anläggning, utgör förstås grunden i skalskyddet.

Men utöver det har flera skalskyddskomponenter lagts till. Nedgången till berget skyddas av en tjock pansardörr, och alla dörrar i anläggningen kontrolleras av ett elektroniskt passersystem. Det intelligenta inpasserings-systemet gör att personal kan ha tillgång till hela eller delar av anläggningen, och tekniker från Bahnhof (liksom kundernas tekniska personal) kommer in i anläggningen dygnet runt.

Alla mått och steg har vidtagits för att driften ska upprätthållas oavsett vad som händer utanför berget. Två separata 96-parsanslutningar till Stokab garanterar avbrottsfri data- och telefontrafik. Skulle en förbindelse av någon anledning brytas tar det mindre än en sekund att byta från en kabel till en annan.

Berget har flera av varandra oberoende anslutningar till Bahnhofs eget optiska terabitnät, med större knutpunkter på 50 olika huvudorter i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Bahnhofs datacenter i Malmö, Borlänge, Lund och Stockholm är också ansluta, vilket ger en extremt hög kapacitet till alla huvudorter i Norden.

Pionen är också ansluten till Stockholms 11-kilovoltsnät. Två dieselmotorer kan, tillsammans med batteribackup, ta över driften under överskådlig tid. Faktum är att Pionen, i händelse av en nationell katastrof, kan fungera som en nationell kommunikationsknutpunkt i veckor utan kontakt med omvärlden.

Vi kan av säkerhetskäl ta emot ett begränsat antal gäster samtidigt. Därför är vi tacksamma om du mejlar press@bahnhof.se och anmäler dig, annars kan vi inte garantera en plats under visningen. Det kommer också att finnas tid för enskilda intervjuer.

Presskontakt: Jon Karlung, Vd, 070-977 49 06, e-post jon.karlung@bahnhof.net.

Pressbilder: Högupplösta pressbilder finns för nedladdning på www.bahnhof.se/press.