Baker & McKenzie Advokatbyrå företräder svenskt kraftprojekt i Senegal

Stockholm den 28 juni 2013Baker & McKenzie Advokatbyrå i Stockholm har företrätt Nykomb Synergetics Development AB i projektfinanseringen av ett 125 MW kraftverk i Senegal.

Projektet har utvecklats av Nykomb Synergetics Development AB i egenskap av aktieägare och sponsor. Produktionen av kraftverket beräknas kosta cirka 200 miljoner euro, varav del finansieras genom eget kapital som utgör ca 57 miljoner euro och resterande del genom lånefinansiering. Baker & McKenzie Advokatbyrå har företrätt Nykomb Synergetics Development AB i transaktionen i samband med anskaffning av del av det egna kapitalet från en investerare samt projektlett lånefinansieringen. Nykomb Synergetics Development AB företräddes av Baker & McKenzie Advokatbyrå i Stockholm med advokaterna Hiba Sabbagh och Leif Gustafsson som ansvariga med biträde av jur kand Linn Ejderhamn. Hellström Advokatbyrå har också bistått i projektet.

– Vår klient har berättat att detta är en av de större privata investeringarna inom energiområdet i Senegal och är ett viktigt steg i moderniseringen av landet. Det är ett multinationellt projekt som förutom Senegal även har involverat parter i Frankrike, Sverige, Indien, Marocko och Schweiz. Afrika är en stor marknad som står inför en mycket stor utvecklingsprocess, samtidigt som flera svenska exportföretag ökar sin närvaro på kontinenten. Vi ser generellt en ökad efterfrågan på juridiska tjänster främst inom sektorn av energi och naturtillgångar och det är av den anledningen Baker & McKenzie har öppnat kontor i Johannesburg, säger Sten Bauer, Managing Partner på Baker & McKenzie i Stockholm.

Under 2007 vann ett internationellt konsortium, lett av det svenska företaget Nykomb Synergetics Development AB, rätten att upprätta ett kraftverk och leverera 125 MW elkraft till Senelec, den statliga eldistributören i Senegal. Ett slutgiltigt kraftköpsavtal på 25 år ingicks den 18 januari 2008 med Senelec som ensam off-taker, och en statlig garanti för Senelecs betalningsåtaganden under avtalet lämnades.

Kraftverket möter internationell standard och bättre miljöprestanda än Världsbankens riktlinjer och kommer att ge besparingar för Senegal på upp till 3 miljoner euro per månad. Besparingarna nås genom att en mycket dyr och oljeeldad kraftproduktion ersätts med billigare drivmedel, och resurser kan i stället läggas på utbildning, hälsovård eller annan infrastruktur. Kraftverket, som blir den största energiproducerande enheten i Senegal, kommer även att stabilisera kraftnätet och öka dess tillgänglighet.

Den holländska utvecklingsbanken FMO, den västafrikanska utvecklingsbanken BOAD samt den kommersiella banken CBAO Attijariwafa Bank Senegal företräddes av African Development Bank i egenskap av Mandated Lead Arranger i samband med lånefinansieringen.

För ytterligare information:
Leif Gustafsson, Partner
Baker & McKenzie Stockholm
+46 8 566 177 34
leif.gustafsson@bakermckenzie.com

Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer inriktad på affärsjuridik och har 73 kontor i 46 länder. I Stockholm finns Baker & McKenzie sedan 1991. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens framstående företag och organisationer. Baker & McKenzie utsågs 2012 till European Law Firm of the Year av Chambers. (http://www.bakermckenzie.com)