Baker & McKenzie Advokatbyrå ger sig in i sociala medier

– blir den första svenska advokatbyrån att marknadsföra sig på LinkedIn i Sverige

Idag startar Baker & McKenzies nya marknadsföringskampanj på det professionella sociala nätverket Linkedin. Via skräddarsydda banners med personlig ton ska advokatbyrån skapa en närmare kommunikation med klienter och samtidigt nå ut med sina erbjudanden till potentiella klienter. Därmed blir Baker & McKenzie den första svenska advokatbyrån att marknadsföra sig på LinkedIn i Sverige.

Sedan år 2006 har Baker & McKenzie synts på stortavlor på Arlanda, där huvudsyftet är att presentera advokatbyrån, belysa storleken och fördelen med en internationell byrå. Kampanjen på LinkedIn är en komplettering och vidareutveckling av detta koncept. Med många kortfattade budskap, kommersiella länkar samt information kopplad till den personliga profilen och besökarens aktivitet, ska advokatbyrån synliggöra sina erbjudanden på LinkedIn i Sverige.

-  Att vi satsar på just LinkedIn beror på att det är det mest välkända nätverket för yrkesverksamma, med över 120 miljoner användare globalt, varav ca 750 000 användare i Sverige. Vi når vår huvudmålgrupp med våra erbjudanden i en situation där de interagerar med sitt nätverk och funderar på sin verksamhet eller karriär. Vi tycker att det här är en spännande marknadsföringssatsning som ligger helt rätt i tiden, säger advokat Anders Fast, partner och ansvarig för Stockholmskontorets affärsutveckling.

-  Baker & McKenzie visar verkligt ledarskap med den här kampanjen och genom att se det värde ett professionellt nätverk kan tillföra i marknadsmixen. LinkedIn möjliggör en mer precis målgruppsanpassning. Våra medlemmar är där av professionella skäl och är öppna för att engagera sig i relevanta varumärken och verksamheter, vilket gör LinkedIn till en ypperlig kanal för marknadsföring, säger Fredrik Bernsel, marketing partner director på LinkedIn i Europe.

Storskalig annonsering på Arlanda och personligt tilltal på LinkedIn
Annonserna på LinkedIn innehåller rörliga element samtidigt som kommunikationen är lugn och avskalad. Till viss del har tonläget från Arlanda-profileringen behållits, men nu är tilltalet personligare och uttrycket mer visuellt. Formuleringen ska kunna väcka intresse hos så många som möjligt, oavsett bransch, befattning och marknad.

-   LinkedIn är ett spännande nytt media och ett modernt sätt att nå potentiella klienter, samtidigt som vi kan skapa en närmare kommunikation med våra nuvarande klienter. Användningen av sociala medier ökar och vi har uppdaterat vår marknadsföring i linje med detta. Baker & McKenzie är den första advokatbyrån i Sverige som provar det här greppet, och det ska bli mycket intressant att se resultatet, säger advokat Sten Bauer, Managing Partner på Baker & McKenzies Stockholmskontor.

Kampanjen har tagits fram i samarbete med reklambyrån RBK.

Sedan år 2006 har Baker & McKenzie synts på stortavlor på Arlanda

Anders Fast
, Business Development Partner, Baker & McKenzie Advokatbyrå
08-566 177 92, e-mail: anders.fast@bakermckenzie.com