Baker & McKenzie företräder Smilegate i cross border-investering i Starbreeze

Det sydkoreanska dataspelsföretaget Smilegate investerar totalt 344 miljoner kronor i den svenska spelutvecklaren Starbreeze.

Smilegate är spelföretaget bakom Crossfire - ett av de mest spelade FPS-spelen i världen. Crossfire har över 500 miljoner användare och har noterat sex miljoner samtidiga spelare. Spelet är tillgängligt i 80 länder i Asien, Europa, Syd- och Nordamerika.

Starbreeze är en oberoende skapare, utgivare och distributör av högkvalitativa underhållningsprodukter. Med studios i Stockholm, Paris och Los Angeles skapar bolaget spel av egen design och med licensierat innehåll. Målet att skapa starka franchise i och utanför själva spelet. Starbreeze senaste spel inkluderar Payday 2 och det kommande spelet The Walking Dead. Starbreeze A- och B-aktier är noterade på Nasdaq First North Premier.

Den 21 januari 2016 offentliggjordes att Smilegate och Starbreeze ingår ett långsiktigt strategiskt partnerskap. Smilegate investerar cirka 344 MSEK (40 MUSD) i Starbreeze i form av A-, B-aktier samt konvertibla skuldebrev. Det långsiktiga strategiska partnerskapet ger även Starbreeze möjlighet att publicera och distribuera sina spel i Asien på PC och mobil.

Baker & McKenzie är legal rådgivare till Smilegate i samband med investeringen och partnerskapet. Från Baker & McKenzie i Stockholm deltar den ansvariga delägaren Joakim Falkner med assistans från huvudsakligen Peder Oxhammar, Henric Roth, Christian Reineby, Johan Strand och Alexandra Persson. Därutöver deltar flertalet jurister från advokatfirmans kontor i Dallas, Luxemburg och Paris.

Joakim Falkner, advokat och partner, Baker & McKenzie Stockholm, tfn 08-566 177 80, joakim.falkner@bakermckenzie.com
Jenny Bildsten, marknadschef, Baker & McKenzie, 070-318 9043, jenny.bildsten@bakermckenzie.com

Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker & McKenzie fler än 12 000 medarbetare på 77 kontor i 47 länder.
I Sverige finns Baker & McKenzie sedan 1991.

Baker & McKenzie KB is a member of Baker & McKenzie International, a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional service organizations, reference to a “partner” means a person who is a partner, or equivalent, in such a law firm. Similarly, reference to an “office” means an office of any such law firm.