Baker & McKenzie företräder Storytel vid förvärv av Norstedts Förlagsgrupp

Storytel expanderar och ingår avtal om förvärv av Norstedts Förlagsgrupp, som består av förlagen Norstedts, Rabén & Sjögren och Norstedts Kartor. Säljare är Kooperativa Förbundet, KF, och tillträdesdag planeras till den 1 juli 2016.

Norstedts förlag grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag. Förlagsgruppen har cirka hundra anställda och omsatte 2015 omsatte 435 miljoner kronor under 2015. Bland Norstedts författare finns David Lagercrantz, Agneta Pleijel, Jonas Gardell, Kristina Sandberg, Torgny Lindgren, P.O. Enquist och flera Nobelpristagare.

Storytel grundades 2005 och erbjuder en abonnemangstjänst för ljudböcker och eböcker. Företaget har cirka hundra anställda och är etablerat i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Holland och Polen. Sedan 2015 äger Storytel bokförlagen Massolit Förlag och B. Wahlströms Bokförlag.

Baker & McKenzie Advokatbyrå var legal rådgivare till Storytel i samband med förvärvet. Från Baker & McKenzie i Stockholm deltog huvudsakligen Tobias Edenman, Anna Orlander, Jenny Lundberg och Sandra Goldsmith.

Tobias Edenman, advokat och partner, Baker & McKenzie, tfn 08-566 77 20, tobias.edenman@bakermckenzie.com
Jenny Bildsten, marknadsansvarig, Baker & McKenzie, tfn 070-318 9043, jenny.bildsten@bakermckenzie.com

Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker & McKenzie över 12 000 medarbetare på 77 kontor i 47 länder. I Sverige finns Baker & McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem.
www.bakermckenzie.com