Baker & McKenzie företräder Trimble i förvärvet av PocketMobile

Baker & McKenzie har företrätt Trimble i förvärvet av PocketMobile, Europas ledande leverantör av mobilitetslösningar till företag som har personal i fält. Med förvärvet kan Trimble utöka sin räckvidd och påskynda företagets utveckling på den mobila ”field-to-office”-marknaden.

Trimble använder teknik som ger markant högre produktivitet i arbetet ute i fält och på det mobila kontoret inom både företag och offentlig förvaltning. Lösningarna är fokuserade på tillämpningar som behöver positions- eller platsdata – bland annat övervakning, byggprojekt, jordbruk, hantering av fordonsflottor och resurser, räddningstjänst och kartläggning. Utöver teknik för positionsbestämning som GPS, laser och optik kan Trimbles lösningar omfatta programvaruinnehåll som är specifikt utformat för slutanvändarens behov. Användaren förses med lösningen på trådlös väg, och detta skapar en nära koppling mellan fältet och företagets informationssystem. Trimble grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Sunnyvale i Kalifornien.

Baker & McKenzies team bestod huvudsakligen av delägarna Matthew Gemello, baserad i Palo Alto, och Carl Svernlöv, baserad i Stockholm. De biträddes av juristerna Anna Orlander och James Parrinello.

Jenny Bildsten, marknadsansvarig, Baker & McKenzie, +46 70 318 90 43, jenny.bildsten@bakermckenzie.com

Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker & McKenzie över 11 000 medarbetare på 77 kontor i 47 länder. I Sverige finns Baker & McKenzie sedan 1991. (www.bakermckenzie.com)

Baker & McKenzie KB is a member of Baker & McKenzie International, a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional service organizations, reference to a “partner” means a person who is a partner, or equivalent, in such a law firm. Similarly, reference to an “office” means an office of any such law firm.