Baker & McKenzie öppnar kontor i Korea

Stockholm 8 maj 2013Baker & McKenzie har fått tillstånd från koreanska myndigheter att öppna ett kontor i Seoul. Detta blir advokatfirmans 73:e kontor i 46 länder, samt det 15:e kontoret i Asien och Stillahavsområdet. Invigningen av det nya kontoret sker den 21 maj och stärker Baker & McKenzies ledande position både på den asiatiska marknaden och globalt. Satsningen är ännu ett tecken på advokatfirmans fortsatta expansion på tillväxtmarknader.

Mr Nam Hung Paik, senior partner på Baker & McKenzie med 25 års erfarenhet av rådgivning till koreanska och multinationella bolag, blir Baker & McKenzies representant på kontoret i Seoul. Teamet i Seoul är en del av Baker & McKenzies omfattande arbetsgrupp med fokus på Korea som består av över 40 advokater fördelade mellan firmans 73 kontor.

Koreas exportmarknad kommer att vara huvudfokus, där Baker & McKenzie agerar rådgivare till koreanska klienter inom ett flertal industrier. I detta ingår utvecklingsprojekt, M&A, finansiering av projekt och företag utomlands, bank- och finansfrågor, konkurrensrättsliga frågor, immaterialrätt, arbetsrätt, tvister och compliance. Baker & McKenzie kommer genom sitt omfattande kontorsnät att kunna bistå koreanska företag med råd inom sektorer som exempelvis energi, gruvdrift, infrastruktur samt tillverkning och kommunikation.

− Genom vårt nya kontor i Seoul kommer vi att kunna erbjuda våra koreanska klienter ett ökat stöd, vilket vi givetvis är mycket glada över. Vi har bistått med råd när de sökt efter nya möjligheter till global expansion och ser fram emot att fortsatt kunna bistå dem via vår nya bas i Seoul säger Sten Bauer, managing partner på Baker & McKenzie i Stockholm.

Baker & McKenzie har ett väl etablerat rykte att agera rådgivare till koreanska företag gällande investeringar i utlandet, och har blivit rekommenderade av ett flertal publikationer för sin koreanska fokusgrupp. Bland dessa återfinns Asia Pacific Legal 500, Chambers Global och Chambers Asia. Baker & McKenzie har även blivit framröstade som “Most Responsive International Firm of the Year – South Korea” som en del av Representing Corporate Asia & Middle East Survey 2012 av ASIA – MENA Counsel.

Under de senaste två åren har Baker & McKenzie även öppnat kontor i Peru, Marocko, Sydafrika, Turkiet och i Qatar. För ett par veckor sedan offentliggjordes samgåendet med den välrenommerade advokatbyrån Habib Al Mulla från Förenade Arabemiraten, vilket betyder att Baker & McKenzie kommer att finnas representerade i Dubai från och med den 1 juli.

För ytterligare information:
Sten Bauer, Managing Partner Baker & McKenzie Stockholm
Tel: 46 8 566 177 16, email: sten.bauer@bakermckenzie.com

Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer inriktad på affärsjuridik och har 73 kontor i 45 länder. I Stockholm finns Baker & McKenzie sedan 1991. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens framstående företag och organisationer. Baker & McKenzie utsågs 2012 till European Law Firm of the Year av Chambers. (http://www.bakermckenzie.com)