Baker & McKenzie öppnar kontor i Luxemburg

Stockholm, 2010-10-05 – Baker & McKenzie utökar sin närvaro i Europa genom att öppna kontor i Luxemburg. Det nya kontoret innebär att Baker & McKenzie nu finns på 68 platser i 40 länder.

På Baker & McKenzies Luxemburgkontor arbetar 20 jurister och skatterådgivare. Kontorets inriktning är företagsjuridik, M&A och skatter och kommer att bli ett nyckelkontor för hela byråns klienter inom bland annat bank och finans men även fondrelaterat arbete.

- Med vårt nya kontor i Luxemburg förstärker vi vårt internationella erbjudande. Vi ser fram emot att få ta del av värdefull kunskap och erfarenhet på en rad viktiga områden och förmedla dessa vidare till våra klienter som vi tror kommer att ha stor nytta av vår etablering i Luxemburg, säger Bo Lindqvist, advokat och VD vid Baker & McKenzies Stockholmskontor.

Luxemburg är ett av världens viktigaste finansiella centra och ur ett juridiskt perspektiv ett nav för gränsöverskridande skattefrågor och kommande förändringar i europeisk lagstiftning, exempelvis inom fondförvaltningen genom direktiven UCITS IV (Undertakings for Collective Investments in Transferable Securities) och AIFM (Alternative Investment Fund Managers).

- Etableringen av det nya kontoret är ett viktigt steg för oss i vårt arbete med att utveckla och stärka vårt erbjudande. Många av våra klienter, exempelvis inom finansbranschen, har kontor och fonder registrerade i Luxemburg. Nu när vi har egen närvaro kan vi ge våra klienter, oavsett var de hör hemma, ännu bättre service, säger John Conroy, ordförande i Baker & McKenzies Executive Committee.

Kontoret kommer ett ledas av Jean-Francois Findling och André Pesch. Jean-Francois kommer närmast från den Luxemburg-baserade byrån Findling Collin Fessmann. Därifrån har Baker & McKenzie också rekryterat Raphaël Collin och Laurent Fessmann samt en grupp av biträdande jurister. André Pesch, som kommer att leda skatterådgivningsgruppen, kommer närmast från Ernst & Young.

Advokat Bo Lindqvist, Baker & McKenzie Stockholm, telefonnr 08-566 177 00,
email: bo.lindqvist@bakermckenzie.com

Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer inriktad på affärsjuridik och har 68 kontor i 40 länder. I Stockholm finns Baker & McKenzie sedan 1991. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag och organisationer. (www.bakermckenzie.com)