Baker & McKenzie rådgivare i börsnoteringen av Engelska Skolan

Internationella Engelska Skolan (IES) är en av de ledande fristående aktörerna inom utbildning i Sverige med cirka 21 400 elever fördelat på 30 skolor vid skolstarten för läsåret 2016/17.

IES bedriver skolverksamhet från årskurs 1 i grundskolan till och med gymnasiets tredje årskurs. Huvuddelen av verksamheten bedrivs för elever i årskurs 4 till 9, vad som internationellt benämns ”middle school”. Inom grundskolan är IES den ledande enskilda huvudmannen sett till antalet elever samt driver 9 av de 10 största friskolorna i Sverige.

Den 19 september 2016 offentliggjordes att IES har beslutat att genomföra en notering av bolagets aktier på Nasdaq Stockholm. Priset per aktie i noteringen har fastställts till 52 SEK, vilket motsvarar ett marknadsvärde för det totala antalet aktier i Bolaget om ca 2 miljarder kronor. Swedbank Robur, Investment AB Öresund och Norron Asset Management är ankarinvesterare i samband med noteringen och första dag för handel är beräknad till omkring den 29 september 2016.

ABG Sundal Collier och Handelsbanken Capital Markets är Joint Global Coordinators och Joint Bookrunners i samband med noteringen. Baker & McKenzie är legala rådgivare till Joint Global Coordinators. Från Baker & McKenzie i Stockholm deltar den ansvariga delägaren Joakim Falkner med assistans från Linnea Back, Henric Roth, Stefan Balazs, Johanna Flink och Ian Gulam.

Joakim Falkner, advokat och partner, Baker & McKenzie, tfn 08-566 177 80, joakim.falkner@bakermckenzie.com
Jenny Bildsten, marknadsansvarig, Baker & McKenzie, tfn 070-318 90 43, jenny.bildsten@bakermckenzie.com

Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker & McKenzie 13 000 medarbetare på 77 kontor i 47 länder. I Sverige finns Baker & McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem.
www.bakermckenzie.com