Baker & McKenzie stärker kompetensen inom kapitalmarknad och bolagsrätt

Baker & McKenzie har rekryterat juristerna Stefan Balazs och Karin Eklund. Därmed stärker advokatbyrån företagets kapitalmarknads- och bolagsrättsgrupper.

- Vi är mycket glada för att få hälsa Stefan och Karin välkomna till vårt team i Stockholm. Med rekryteringarna knyter vi till oss två erfarna och respekterade jurister som kommer utgöra en god förstärkning inom kapitalmarknad och bolagsrätt - områden där vi har en stor efterfrågan på våra tjänster, säger Sten Bauer, Managing Partner på Baker & McKenzie Advokatbyrå.

Stefan Balazs kommer närmast från Finansinspektionen. Han har stor kapitalmarknadserfarenhet med särskilt djup kunskap inom prospektfrågor, investerarskydd och kapitalanskaffning över gränserna inom EU.

Karin Eklund arbetade tidigare på en annan affärsjuridisk advokatbyrås corporate-grupp. Dessförinnan arbetade hon som universitetsadjunkt på Uppsala universitet samt som bolagsjurist på Zürich Insurance plc Sweden Branch. Karin har bred erfarenhet av bolags- och associationsrättsliga frågor, samt av compliancefrågor. Hon är medförfattare till den lärobok i aktiebolagsrätt som används i juristutbildningen vid Uppsala universitet.

Baker & McKenzies globala kapitalmarknadsgrupp består av ett team på 360 jurister vid 77 kontor i 47 länder. Gruppen erbjuder ”end-to-end”-tjänster i samband med kapitalmarknadstransaktioner. Tjänsterna omfattar bland annat rådgivning kring kapitalanskaffning, värdepapperisering, konvertibla skuldebrev, aktier och obligationer.

Den globala bolagsrättsgruppen erbjuder rådgivning inom alla bolagsrättsliga områden, inklusive nyetablering, kapitalanskaffning, prospekt, omstrukturering, tvångsinlösen, vinstutdelningsfrågor och styrelsefrågor. Gruppen arbetar även tillsammans med erfarna jurister från verksamhetsgrupperna M&A och Bank & Finans för att tillhandahålla heltäckande rådgivning.

Jenny Bildsten, marknadsansvarig, Baker & McKenzie Advokatbyrå, 070-318 90 43, jenny.bildsten@bakermckenzie.com

Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker & McKenzie över 11000 medarbetare på 77 kontor i 47 länder.
I Sverige finns Baker & McKenzie sedan 1991.

Baker & McKenzie KB is a member of Baker & McKenzie International, a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional service organizations, reference to a “partner” means a person who is a partner, or equivalent, in such a law firm. Similarly, reference to an “office” means an office of any such law firm.