Baker & McKenzie stödjer FN:s Global Compact

Den globala advokatbyrån Baker & McKenzie har undertecknat FN:s Global Compact, världens mest omfattande initiativ för en hållbar och inkluderande världsekonomi.

Genom undertecknandet av FN:s Global Compact förbinder sig Baker & McKenzie att följa de 10 principer som rör mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och antikorruption.

– Vi är glada att ansluta oss till FN:s Global Compact. Principerna ligger i linje med våra värderingar och återspeglas i vår strategi, i vår kultur och i den dagliga verksamheten. Vi ser fram emot att arbeta med Global Compact och för att främja en mer hållbar och inkluderande global ekonomi, säger Eduardo Leite, global ordförande för Baker & McKenzie.

Medarbetare drivkraft bakom miljöcertifiering
På Baker & McKenzie i Stockholm gläds man åt det globala initiativet.

– Vi är stolta över detta globala initiativ som förenar vår firma. CSR- och miljöfrågorna är viktiga och drivs både globalt och lokalt men också i stort och smått, säger Sten Bauer, Managing Partner på Baker & McKenzie Advokatbyrå i Stockholm, och fortsätter;

– Här i Sverige drivs vårt arbete med socialt ansvar och med miljöfrågor både från ledningshåll men också via ett stort engagemang från alla medarbetare. Många initiativ kommer från vår personal och det är mycket tack vara dem som vi, som en av de första advokatbyråerna i Sverige, sedan några år tillbaka är miljöcertifierade enligt ISO 14001:2004. Tillsammans hittar vi också pro bono-projekt som vi arbetar med.

FN:s Global Compact bildades på uppmaning av FN:s generalsekreterare Kofi Annan 1999 vid World Economic Forum i Davos. Syftet var att få näringslivet att engagera sig i FN:s frågor och verka för ett ansvarsfullt företagande.

Sten Bauer, Managing Partner, Baker & McKenzie Advokatbyrå, 08-566 177 16, sten.bauer@bakermckenzie.com
Jenny Bildsten, marknadsansvarig, Baker & McKenzie Advokatbyrå, 070-318 9043,
jenny.bildsten@bakermckenzie.com

Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker & McKenzie över 11000 medarbetare på 77 kontor i 47 länder.
I Sverige finns Baker & McKenzie sedan 1991.

Baker & McKenzie KB is a member of Baker & McKenzie International, a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional service organizations, reference to a “partner” means a person who is a partner, or equivalent, in such a law firm. Similarly, reference to an “office” means an office of any such law firm.