Baker & McKenzie stödjer Solvatten

Baker & McKenzies Advokatbyrå inleder ett samarbete med Solvatten, som tillhandahåller en soldriven vattenrenare för hushåll i utvecklingsländer. Baker & McKenzie kommer att bistå med juridisk rådgivning i form av pro bono-arbete.

Vi är glada och stolta över att inleda ett samarbete med Solvatten. Vi har ett stort samhällsengagemang och pro bono-projekt är en viktig del i vårt CSR-arbete. Jag tycker också att Baker & McKenzie är en bra samarbetspartner till Solvatten   de ska ut med sin produkt på olika marknader och  där är  vår globala räckvidd och breda kompetens en styrka, säger Sten Bauer, Managing Partner på Baker & McKenzie Advokatbyrå i Stockholm.

Solvatten har nyligen vunnit FN:s klimatpris ”Momentum for Change Lighthouse Award 2015” för sitt arbete i Kenya, där Solvatten på ett energieffektivt sätt bidrar med rent och varmt vatten till människor i slumområden.

Den här prestigefyllda utmärkelsen är ett kvitto på att Solvattens arbete är oerhört viktigt då vattenrenaren bidrar till bättre hälsa och livssituation för många människor i utvecklingsländer, säger Sten Bauer.

Det är väldigt glädjande att Baker & McKenzie har valt att stödja Solvatten och vi ser mycket fram emot vårt samarbete, säger Petra Wadström, grundare av och vd för Solvatten.

Baker & McKenzie har en lång tradition av att bidra till välgörenhet och sponsra ideella initiativ. Advokatbyråns CSR-arbete består av tre områden: ”pro bono och samhällsengagemang” där Baker & McKenzie tillhandahåller juridisk expertis;” mångfald” där bolaget arbetar aktivt för att främja och inkludera mångfald i organisationen samt hållbarhet, vilket bland annat innefattar Baker & McKenzies miljöarbete.

Till Baker & McKenzie i Stockholms övriga pro bono-projekt hör Raoul Wallenberg Academy for Young Leaders, Peepoople och Stiftelsen Friends.

Om Solvatten
Solvattens vattenrenare drivs av sol och ger 75°C hett och samtidigt rent vatten vilket är användbart för olika hushålls- och hygienändamål: både som dricksvatten, för dusch och tvätt och matlagning. Behållaren kräver varken elektricitet, batterier, kemikalier eller reservdelar och håller i ca 7-10 år. Läs mer på www.solvatten.se

Jenny Bildsten, marknadsansvarig, Baker & McKenzie, tfn 070-318 9043, jenny.bildsten@bakermckenzie.com

Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker & McKenzie över 11 000 medarbetare på 77 kontor i 47 länder.
I Sverige finns Baker & McKenzie sedan 1991.

Baker & McKenzie KB is a member of Baker & McKenzie International, a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional service organizations, reference to a “partner” means a person who is a partner, or equivalent, in such a law firm. Similarly, reference to an “office” means an office of any such law firm.