Baker McKenzie biträder aktieägarna i försäljning av Diamorph

Majoritetsägarna Serendipity Group AB, Serendipity Ixora AB och Investment AB Latour (publ) har, tillsammans med övriga aktieägare, ingått avtal om att avyttra hela sitt innehav i Diamorph AB (publ) till det engelska riskkapitalbolaget Epiris genom Epiris Fund II. Totalt bolagsvärde vid transaktionen uppgår till mellan 1,4-1,5 miljarder kronor.

Diamorph, som grundades av entreprenörsduon Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadeh för 15 år sedan, framställer tåliga och slitstarka material som bland annat används i rymdfarkoster, tåg och brandskydd. Diamorph sysselsätter cirka 250 personer och har försäljning i fler än 60 länder runtom i världen.

Transaktionen är beräknad att slutföras i januari 2019 under förutsättning att vissa villkor är uppfyllda.

Baker McKenzie är legal rådgivare till Diamorphs aktieägare i samband med försäljningen. Från Baker McKenzie deltar huvudsakligen Anders Fast och Anna Orlander med biträde av Erik Holmgren, Alex Ydstie och kollegor i London, Prag och Chicago. Ropes & Gray biträder köparen.

Anders Fast, advokat och partner, Baker McKenzie, tfn 08-566 177 92, anders.fast@bakermckenzie.com
Jenny Bildsten, marknadschef, Baker McKenzie, tfn 070-318 9043, jenny.bildsten@bakermckenzie.com

Baker McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie närmare 13 500 medarbetare på 77 kontor i 46 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem. www.bakermckenzie.com