Baker McKenzie biträder Toadman Interactive i förvärv av amerikanska Petrol Advertising

Toadman Interactive AB (publ) har ingått avtal med aktieägarna i Petrol Advertising, Inc. om att förvärva 100 procent av aktierna i Petrol Advertising till en köpeskilling om 18 miljoner dollar på kontant- och skuldfri basis, och en tilläggsköpeskilling om upp till 5 miljoner dollar baserat på Petrol Advertisings finansiella resultat under tolv månader efter samgåendet. Köpeskillingen erläggs delvis genom nyemitterade aktier i Toadman Interactive.

Petrol Advertising är ett bolag med verksamhet inom kreativ marknadsföring inom spel- och underhållningsindustrin baserat i Burbank, Kalifornien. Förvärvet är i linje med Toadman Interactives strategi att genomföra kompletterande förvärv för att stärka marknadspositionen.

Toadman Interactive är en svensk spelutvecklingsstudio med kompetens inom actionbaserade rollspel (RPG) för PC, Playstation och Xbox. Bolaget är noterat på Nasdaq First North.

Transaktionen är föremål för vissa villkor och är beräknad att slutföras den 26 juni 2019.

Baker McKenzie är legal rådgivare till Toadman Interactive i samband med förvärvet. Från Baker McKenzie deltar huvudsakligen Anna Orlander, Stefan Balazs, Ian Gulam, och Erik Holmgren från Stockholmskontoret tillsammans med Emery D. Mitchell, Dominique Manguiat och David Fronckowiak från Baker McKenzie i San Francisco och Palo Alto.

Anna Orlander, advokat och partner, Baker McKenzie, tfn 08-566 177 19, anna.orlander@bakermckenzie.com

Baker McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie 13 200 medarbetare på 78 kontor i 46 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem. www.bakermckenzie.com