Baker McKenzie förstärker Bank & Finans med Ben Wilkinson från London

Britten Ben Wilkinson är delägare på Baker McKenzie som framgent kommer att utgå från firmans kontor i Stockholm där han kommer att förstärka den lokalt ledande gruppen inom Bank & Finans.

Ben har närmare 20 år professionell erfarenhet som inkluderar rådgivning till investeringsbanker och privata kreditfonder i samband med gränsöverskridande förvärvsfinansiering, särskilt sådana med komplexa kapitalstrukturer. Han lämnar regelbundet rådgivning till långivare, låntagare och finansiella rådgivare i samband med skuldfinansiering vid förvärv av noterade företag. Ben agerar också för en mängd olika långivaresyndikat, styrkommittéer, sponsorer och företag i samband med olika omstruktureringsärenden.

Jag ser fram emot att arbeta från Stockholm och fungera som en självklart brygga mellan Stockholm och London. Vi ser en ökad efterfrågan på gränsöverskridande rådgivning från våra klienter och en fortsatt fokusering på världens ledande finanscentrum. Även om det redan idag sker många transaktioner mellan de två städerna har Stockholm och London mycket att lära av varandra, och jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet och expertis inom finansiering till klienter i båda städerna, säger Ben Wilkinson.

Ben har arbetat på Baker McKenzie i London sedan 2021 och har tidigare erfarenhet från en annan ledande internationell advokatbyrå. Han har även tillbringat längre perioder på secondment hos Deutsche Bank och Goldman Sachs i deras leverange finance-teams, samt på secondment till juristavdelningen på Goldman Sachs och en period på en internationell advokatbyrås kontor i New York. Ben är erkänd som en ledande rådgivare för förvärvsfinansiering och banklån i Legal 500.

Efter att ha arbetat tillsammans med Ben i många år redan ser jag fram emot att ha honom på plats här i Stockholm. Ben är en mycket kompetent kollega som kommer att förstärka gruppen i Stockholm och vårt erbjudande gentemot våra svenska klienter. Många av våra klienter efterfrågar gränsöverskridande rådgivning inom förvärvsfinansiering och där kommer Ben bidra med sin långa erfarenhet och djupa expertis. Vidare vet vi sedan tidigare att mycket som händer i Stockholm har en koppling till London, så även inom detta område kommer Ben kunna assistera svenska klienter med att navigera Londonmarknaden, säger Mats Rooth, partner på Baker McKenzie och ansvarig för Bank & Finans-gruppen i Stockholm.

Ben Wilkinson, Partner, Baker McKenzie

Tfn: +44 20 7919 1782
E-post: ben.wilkinson@bakermckenzie.com

Mats Rooth, Partner, Baker McKenzie