Baker McKenzie legal rådgivare i samband med Profotos börsnotering

Den 1 juli 2021 inleddes handeln med Profoto Holding ABs (publ) aktier på Nasdaq Stockholm. Intresset för noteringen var stort bland såväl svenska och internationella institutionella investerare som allmänheten i Sverige. Priset per aktie i erbjudandet var 66 kronor, motsvarande ett marknadsvärde på bolaget om cirka 2,64 miljarder kronor.

Profoto grundades för mer än 50 år sedan och har sedan dess varit världsledande inom ljussättningsprodukter för professionella fotografer genom att driva innovation och medvetenhet kring hur man skapar bättre bilder genom ljus. Världens ledande fotografer är Profotos kunder och bolaget finns idag representerat i över 50 marknader globalt.

Carnegie Investment Bank agerade Sole Global Coordinator och Joint Bookrunner medan Handelsbanken Capital Markets agerade Joint Bookrunner. Baker McKenzie agerade legal rådgivare till Joint Bookrunners med ett kapitalmarknadsteam bestående av Joakim Falkner, Johanna Flink, Per Blom, Marlene Wiklund och Henric Roth.

Joakim Falkner, Advokat/Partner, solicitor, Head of Capital Markets - Europe, Middle East & Africa, Baker McKenzie
Tfn: 08-566 177 80
E-post:
joakim.falkner@bakermckenzie.com

Baker McKenzie är en av världens ledande fullservicebyråer inom affärsjuridik.  Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie närmare 13 000 medarbetare på 77 kontor i 46 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem och verksamheten är klimatneutral sedan 2020. www.bakermckenzie.com