Baker McKenzie legal rådgivare när Embracer Group förvärvar Tarsier Studios

Embracer Group har förvärvat Tarsier Studios, en Malmöbaserad spelutvecklingsstudio som arbetar som underleverantör till globala förläggare som Nintendo, Sony Interactive och Bandai Namco.

Tarsier Studios är känt för bland annat den kritikerrosade spelserien Little Nightmares som Tarsier utvecklat och lanserat  med Bandai Namco. Förvärvet inkluderar utvecklingsstudion, dess personal och samtliga immateriella rättigheter.

Genom förvärvet av Tarsier Studios bygger Embracer Group vidare på sin starka närvaro på den svenska marknaden och etablerar en plattform i Malmö.

Förvärvet finansieras genom Embracer Groups befintliga kassa samt genom nyemitterade B-aktier i Embracer Group AB.

Baker McKenzie var legal rådgivare till Embracer Group i samband med förvärvet. Baker McKenzies team bestod huvudsakligen av Anna Orlander, Maja Uppgren, Ian Gulam, Edvard Henriksson, Truls Sandberg och Joakim Falkner.

Om Embracer Group
Embracer Group är ett moderbolag till företag som utvecklar och förlägger PC- och konsolspel för den globala spelmarknaden. Embracer Group har en spelportfölj med över 130 ägda varumärken, som till exempel Saints Row, Goat Simulator, Dead Island, Darksiders, Metro, MX vs ATV and Kingdoms of Amalur. Embracer Group har huvudkontor i Karlstad och global närvaro genom de tre operativa koncernerna: Koch Media GmbH, THQ Nordic GmbH och Coffee Stain AB.

./.

Anna Orlander, Partner, Baker McKenzie Stockholm, +46 8 566 177 19, anna.orlander@bakermckenzie.com
Jenny Bildsten, marknadschef, Baker McKenzie Stockholm, +46 8 566 177 22, jenny.bildsten@bakermckenzie.co

Baker McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie 13 200 medarbetare på 78 kontor i 46 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. www.bakermckenzie.com