• Baker McKenzie/

Baker McKenzie legal rådgivare till aktieägarna vid försäljning av Charge Amps till NaaS för 724 miljoner kr

Baker McKenzie agerade legal rådgivare till aktieägarna – bland annat OK ekonomisk förening, Skellefteå Kraft, Fredrik Jonsson, Swedbank Robur och Boel Rydenå Swartling – i samband med försäljningen av Charge Amps till Naas Technology Inc. för SEK 724 miljoner.

Charge Amps är en ledande svensk leverantör av innovativa och hållbara laddningslösningar för elbilar. Charge Amps utvecklar smarta och användarvänliga produkter för användning i hemmet, på kontoret och på allmänna platser. Charge Amps grundades 2012 i Stockholm, Sverige, och genomgår en snabb internationell expansion, med 120 anställda i sju länder och försäljning på 15 marknader.

NaaS Technology Inc. är noterat på Nasdaq i New York sedan 2022 och är ett dotterbolag till Newlinks Technology Limited, en ledande koncern inom digitala lösningar för energisektorn. NaaS erbjuder online- och offlinebaserade laddningslösningar samt mervärdestjänster till laddstationsoperatörer och elbilsägare. NaaS erbjuder även tjänster som gör laddningen snabbare och bekvämare för tillverkare av elbilsladdare, OEM-tillverkare och andra branschpartners med en överlägsen kundupplevelse och i processen förbättrar den operativa effektiviteten för alla parter i branschens värdekedja.

Baker McKenzie agerade legal rådgivare med ett huvudsakligt team bestående av John Gustafson, Linnea Back, Joakim Falkner, Oscar Bang,  Nanna Trulsson och Daniel Högström.

John Gustafson, advokat och partner, Baker McKenzie
Telefon: 08-566 177 34

E-post: john.gustafson@bakermckenzie.com

Baker McKenzie är en av världens ledande fullservicebyråer inom affärsjuridik.  Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie drygt 13 500 medarbetare på 74 kontor i 45 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem och vår verksamhet har sedan 2020 uppnått nettonollutsläpp av växthusgaser.  www.bakermckenzie.com