Baker McKenzie legal rådgivare till FSN Capital VI vid investering i OptiGroup och Hygas

Baker McKenzie agerade legal rådgivare till FSN Capital VI* i samband med investeringarna i OptiGroup och Hygas** för att bilda ett europeiskt företag inom B2B-distribution. Tillsammans kommer de två företagen att ha en sammanlagd omsättning på cirka EUR 1,3 miljarder och EBITDA överstigande EUR 100 miljoner med verksamhet i 20 länder och 1 900 anställda. Befintliga aktieägare och ledningsgrupp kommer att behålla minoritetsandelar i den sammanslagna koncernen.

FSN Capital är en av norra Europas ledande private equity bolag med närmare EUR 4 miljarder i förvaltat kapital. OptiGroup, med huvudkontor i Mölndal, är en ledande europeisk distributionskoncern som erbjuder skräddarsydda leveranslösningar till B2B-kunder. Hygas är en ledande leverantör i Benelux av hygienprodukter, medicinska engångsartiklar, skyddsutrustning och tjänster samt förpackningsmaterial till ett brett spektrum av branscher från 14 kontor.

Affären är föremål för sedvanliga myndighetsgodkännanden.

Baker McKenzies huvudsakliga team utgjordes av Costin Mihailescu, John Gustafson, Alex Ydstie, Maja Nilsson, Isabel Starkebo, Daniel Högström, Fredric Ericsson, Xandra Ståhlberg, Mats Rooth, Ben Wilkinson, Georg Jonsson och Ronja Benediktsson (samtliga i Stockholm) samt Joost Polman och Magalie Zindel (båda i Amsterdam).

Costin Mihailescu, advokat och partner, Baker McKenzie
Telefon: 08-566 177 51

E-post: costin.mihailescu@bakermckenzie.com

Baker McKenzie är en av världens ledande fullservicebyråer inom affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie drygt 13 000 medarbetare på 77 kontor i 46 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem och verksamheten är klimatneutral sedan 2020. www.bakermckenzie.com

* FSN Capital GP VI Limited, för egen räkning och i egenskap av general partner eller portfolio manager (såsom tillämpligt) för var och en av FSN Capital VI L.P., FSN Capital VI Invest L.P. och FSN Capital VI Lux SCSp.
** Hygas Group inkluderar de närstående bolagen BFG och TPC.