Baker McKenzie legal rådgivare till Pareto Securities vid Mendus kapitalanskaffning om ca 317 MSEK

Mendus AB (publ) har genomfört en kapitalanskaffning om totalt cirka 317 miljoner kronor som bestod av en riktad emission av aktier och teckningsoptioner till Flerie om cirka 90 miljoner kronor i kombination med en företrädesemission av units om cirka 227 miljoner kronor.

Mendus förändrar behandlingen av cancer genom att fokusera på tumöråterfall och förbättra överlevnaden för cancerpatienter, samtidigt som livskvaliteten bevaras. Företaget utnyttjar sin expertis inom allogen dendritcellsbiologi för att utveckla en avancerad klinisk pipeline av nya, lagringsbara, cellbaserade immunterapier som kombinerar klinisk effekt med en god säkerhetsprofil. Mendus är baserat i Sverige och Nederländerna och handlas på Nasdaq Stockholm.

Pareto Securities agerade Sole Manager och Bookrunner. Baker McKenzie agerade legal rådgivare till Pareto Securities med ett kapitalmarknads-team bestående av Joakim Falkner och Johanna Flink.

Joakim Falkner, advokat, partner, solicitor, head of Capital Markets - Europe, Middle East & Africa, Baker McKenzie
Tfn: 08-566 177 80
E-post:
joakim.falkner@bakermckenzie.com

Baker McKenzie är en av världens ledande fullservicebyråer inom affärsjuridik.  Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie drygt 13 500 medarbetare på 74 kontor i 45 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem och vår verksamhet har sedan 2020 uppnått nettonollutsläpp av växthusgaser. www.bakermckenzie.com