Baker McKenzie legal rådgivare till Svenska Brasserier i bolagets pre-IPO private placement

Svenska Brasserier har genomfört en pre-IPO private placement och tillförs därigenom 118 MSEK. Kapitalet ska i första hand användas för att expandera Sturehof, finansiera investeringar av skalbara verksamheter i nya vertikaler och förvärv.

Svenska Brasserier har sedan 1995, vid förvärvet av Sturehof, utvecklat och förädlat några av de starkaste och mest välrenommerade restaurangvarumärkena i Stockholm. Koncernen äger Sturehof, Riche, Teatergrillen, Taverna Brillo, Luzette, Emmer på Ulrikdals Värdshus, Gondolen och den Guide Michelin-belönade restaurangen Aira. De starka varumärkena används i flera vertikaler som Sturehofs Matmarknad och e-handel.

ABG Sundal Collier agerade finansiell rådgivare medan Baker McKenzie agerade legal rådgivare till Svenska Brasserier med ett kapitalmarknads-team bestående av Joakim Falkner, Nanna Trulsson och Elsa Sefastsson.

Joakim Falkner, advokat, partner, solicitor, head of Capital Markets - Europe, Middle East & Africa, Baker McKenzie
Tfn: 08-566 177 80
E-post:
joakim.falkner@bakermckenzie.com

Baker McKenzie är en av världens ledande fullservicebyråer inom affärsjuridik.  Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie drygt 13 000 medarbetare på 77 kontor i 46 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem och verksamheten är klimatneutral (egen granskning) sedan 2020www.bakermckenzie.com