Baker McKenzie legal rådgivare till X Shore vid riktad nyemission om cirka 500 miljoner kronor

X Shore har genomfört en riktad nyemission av aktier om cirka 500 miljoner kronor. Bland de nya investerarna återfinns bland andra Northvolts vd Peter Carlsson och Hélène Barnekow, tidigare vd på Microsoft Sverige.

X Shore är en svensk tillverkare av elbåtar som grundades av entreprenören Konrad Bergström 2016. Företaget lanserade sin första serieproducerade båt, Eelex 8000, under hösten 2020.

Carnegie Investment Bank och ABG Sundal Collier agerade Joint Bookrunners. Baker McKenzie agerade legal rådgivare med ett kapitalmarknads-team bestående av Henric Roth, Per Blom, Oscar Bang och Carl Isaksson.

Henric Roth, advokat och partner, Baker McKenzie
E-post:
henric.roth@bakermckenzie.com

Baker McKenzie är en av världens ledande fullservicebyråer inom affärsjuridik.  Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie drygt 13 000 medarbetare på 77 kontor i 46 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem och verksamheten är klimatneutral (egen granskning) sedan 2020www.bakermckenzie.com