Baker McKenzie svensk legal rådgivare till Oda vid sammanslagning med Mathem

Baker McKenzie agerade svensk legal rådgivare till norska Oda i samband med sammanslagningen med svenska Mathem. De två bolagen bildar tillsammans en ny nordisk marknadsledare inom e-handel av dagligvaror med hemleverans, med en total omsättning på över 5 miljarder kronor.

Mathem och Oda har parallellt varit pionjärer på sina respektive marknader för e-handel av dagligvaror med hemleverans, Mathem i Sverige sedan 2006 och Oda i Norge sedan 2013. I den nya bolagsstrukturen kommer Mathem att drivas som en svensk landsorganisation inom Oda Group på samma sätt som Oda Norge. Oda och Mathem har sedan tidigare gemensamma ägare i Kinnevik och Verdane. Utöver dessa stöttas även affären av bolagens styrelser och övriga storägare Axfood och Summa Equity, som också kvarstår som stora aktieägare.

Baker McKenzies agerade svensk legal rådgivare med ett core team bestående av John Gustafson, Isabel Starkebo, Adrian Sundberg, Linnea Back, Margarita Kozlov, Carl Svernlöv, Katja Persson och Carl Bohman.

John Gustafson, advokat och partner, Baker McKenzie
Telefon: 08-566 177 34

E-post: john.gustafson@bakermckenzie.com

Baker McKenzie är en av världens ledande fullservicebyråer inom affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie drygt 13 500 medarbetare på 74 kontor i 45 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem och vår verksamhet har sedan 2020 uppnått nettonollutsläpp av växthusgaser. www.bakermckenzie.com