Gränsöverskridande företagsaffärer ökar med 10 % årets tredje kvartal

Total genomfördes 1230 gränsöverskridande företagsaffärer världen över till ett värde av 375 miljarder USD under årets tredje kvartal, vilket värdemässigt är en ökning med 10 procent jämfört med samma kvartal 2014. Ett starkt transaktionsflöde förekom mellan EU och Nordamerika. Det visar Baker & McKenzies nya kvartalsvisa Cross-Border M&A-index.

Baker & McKenzies nya Cross-Border M&A-index som har tagits fram tillsammans med Mergermarket analyserar antal, storlek och komplexitet på gränsöverskridande företagsförvärv och avyttringar. Indexet, som inkluderar sex år av historiska data, står på 231 för tredje kvartalet 2015 vilket är en nedgång från toppen andra kvartalet 2014 då det uppgick till 285, men det är långt över den lägsta kvartalssiffran som var 119 för det första kvartalet 2010.

Den globala transaktionsaktiviteten är på väg mot ett rekordår och även globala gränsöverskridande transaktioner går mot ett starkt år; totalt genomfördes 1230 gränsöverskridande transaktioner till ett värde av 375 miljarder USD under tredje kvartalet 2015. Störst värde hade gränsöverskridande transaktioner i den finansiella tjänstesektorn. Sett till volym skedde flest antal affärer i den industriella sektorn.

- Förbättrade ekonomiska indikatorer i USA, bättre riskbild i EU och nya möjligheter i Asien-Stillahavsområdet borde även fortsättningsvis bidra till fler gränsöverskridande transaktioner, framförallt så kallade mega-affärer, säger Mats Sacklén, partner på Baker & McKenzie Advokatbyrå.

- Vi har sett en radikal förändring hos våra klienter, där de blir allt mer positiva till att genomföra mellanstora till mycket stora affärer som omfattar flera olika jurisdiktioner. Anledningen är att de vill utveckla uthållig konkurrenskraft över de geografiska gränserna. Även om väntan på att de finansiella tillsynsmyndigheterna ska agera och en osäkerhet vad gäller utvecklingen på tillväxtmarknader gör att aktiviteten kan fördröjas, så förblir vi optimistiska på medellång sikt att gränsöverskridande fusioner och förvärv kommer att fortsätta på nuvarande starka nivåer, säger Mats Sacklén.

Hög aktivitet mellan EU och Nordamerika
Indexet visar också transaktionsflödet mellan sju regioner: EU, Mellanöstern, Latinamerika, Nordamerika, Afrika, Asien-Stillahavsområdet och övriga Europa. Totalt genomfördes 711 transaktioner mellan dessa regioner till ett värde av 309,8 miljarder USD. Flödet mellan EU och Nordamerika svarade för hela för 35 procent av det totala antalet affärer och för 38 procent av det totala värdet.

Ytterligare några highlights från rapporten:

• Det mest aktiva landet globalt under tredje kvartalet för gränsöverskridande transaktioner var USA.
  • Aktiviteten för transaktioner från en region till en annan var värd totalt 309,8 miljarder USD tredje kvartalet, vilket är en ökning på 87 % från andra kvartalet och en ökning på 31 % jämfört med tredje kvartalet 2014.
  • De tre största gränsöverskridande affärerna under kvartalet var Teva Pharmaceuticals förvärv av Allergan i en affär värd 40,5 miljarder USD, ACE Limiteds förvärv av The Chubb Corporation värt 28,3 miljarder USD och Altices köp av Cablevision Systems Corporation, en affär värd 16,6 miljarder USD.

Läs mer om Cross-Border Index här: http://crossbordermaindex.bakermckenzie.com/

Jenny Bildsten, marknadsansvarig, Baker & McKenzie Advokatbyrå, tfn 070-318 9043, jenny.bildsten@bakermckenzie.com
Mats Sacklén, advokat och partner, Baker & Mckenzie Advokatbyrå, tfn 08-56617746, mats.sacklen@bakermckenzie.com

Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker & McKenzie över 11 000 medarbetare på 77 kontor i 47 länder.
I Sverige finns Baker & McKenzie sedan 1991.

Baker & McKenzie KB is a member of Baker & McKenzie International, a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional service organizations, reference to a “partner” means a person who is a partner, or equivalent, in such a law firm. Similarly, reference to an “office” means an office of any such law firm.