Gränsöverskridande M&A-affärer minskar under Q1 2017

Politisk och makroekonomisk osäkerhet ledde till minskad aktivitet för gränsöverskridande förvärv och fusioner under årets första kvartal. Dock blev nedgången inte så stor som många hade befarat. Det visar Baker McKenzies Cross-Border M&A-index för första kvartalet 2017.

Antalet gränsöverskridande företagstransaktioner det första kvartalet 2017 uppgick till 1 238, till ett totalt värde av 331,2 miljarder USD. Det motsvarar en 23-procentig minskning i volym och en 16-procentig minskning i värde jämfört med det fjärde kvartalet 2016.

– Det fanns flera ljuspunkter det första kvartalet, trots en politisk och makroekonomisk osäkerhet som gav skakiga förutsättningar för transaktionsmarknaden. I bland annat konsument-, energi- samt läkemedelssektorn skedde många affärer. Och vår bedömning är att M&A-aktiviteten kommer att öka under 2017, säger Anders Fast, Managing Partner Baker McKenzie Stockholm.

Störst antal affärer för perioden genomfördes i tekniksektorn där 182 gränsöverskridande transaktioner genomfördes till ett värde av 14,9 miljarder USD. Affärer till det största värdet genomfördes i konsumentsektorn där 142 gränsöverskridande transaktioner ägde rum till ett värde av 113,3 miljarder USD.

Den största affären under kvartalet var brittiska British American Tobacco Plc:s förvärv av den återstående delen i det amerikanska tobaksbolaget Reynolds American för 60,7 miljarder USD.

Brexit, ekonomisk osäkerhet i länder i södra Europa, såsom Spanien och Italien, och en serie omstridda valkampanjer påverkade de inkommande M&A-affärerna i EU.

Baker McKenzies index visar också transaktionsflödet mellan sju regioner: EU, Mellanöstern, Latinamerika, Nordamerika, Afrika, Asien-Stillahavsområdet och övriga Europa. Totalt genomfördes 760 transaktioner mellan dessa regioner till ett värde av 239,3 miljarder USD. Bolag i EU utgjorde måltavla för endast 17 procent av värdet på cross regional-affärerna, jämfört med ett genomsnitt på 35 procent sedan 2009.

Färre svenska gränsöverskridande transaktioner
- Svenska företag var inblandade i totalt 67 gränsöverskridande transaktioner till ett värde av 4 585 miljoner USD under årets första kvartal. Motsvarande siffror för första kvartalet 2016 var 92 transaktioner till ett värde av 15 636 miljoner USD. Sett till antalet gränsöverskridande affärer genomförde svenska köpare flest förvärv i USA, även sett till det totala värdet på transaktionerna hamnade USA i topp för de svenska bolagen, säger Anders Fast.

Läs mer om Baker McKenzies Cross Border M&A-Index, som Baker McKenzie har tagit fram tillsammans med Mergermarket, här:  http://crossbordermaindex.bakermckenzie.com/

Anders Fast, Managing Partner, Baker McKenzie Stockholm, tfn 08-566 177 92, anders.fast@bakermckenzie.com
Jenny Bildsten, marknadsansvarig, Baker McKenzie Stockholm, tfn 08-566 177 22, jenny.bildsten@bakermckenzie.com

Baker McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie fler än 13 000 medarbetare på 77 kontor i 47 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991.

Gränsöverskridande M&A-affärer minskar under Q1