Jonas Benedictsson utsedd till Sveriges främsta advokat inom tvistlösning

Jonas Benedictsson på Baker & McKenzie Advokatbyrå har fått utmärkelsen Sveriges bästa advokat inom tvistlösning (”Arbitration”) i Client Choice Awards 2011. Priset delas ut av International Law Office (ILO) till de advokatbyråer och advokater världen över som utmärker sig genom högkvalitativa juridiska tjänster och den kundservice de tillhandahåller.

Vinnarna i årets Client Choice Awards utsågs på basis av mer än 2 000 omdömen som ILO inhämtat från hela världen. Advokatbyråer och enskilda advokater nomineras till priset av bolagsjurister, det vill säga klienter. Därefter hämtas referenser in av ILO och deras oberoende expertpanel utser vinnarna. Kriterierna inkluderar förmågan att bidra med ett starkare värde för klienternas affärsverksamhet än konkurrenterna.

Jonas Benedictsson säger:

-       Att ha uppmärksammats i Client Choice Awards 2011 är oerhört hedrande. Det är roligt att det är klienters omdömen som ligger till grund för bedömningen. Skiljeförfarande är ett växande område. Samtidigt har det sina egna utmaningar. Kostnad och tid är en sak, komplexitet en annan. Att skiljeförfarande och andra delar av affärsjuridiken är högintressant för många klienter visar Client Choice Awards genom de många nominerade. Mitt recept på framgång är att vara problemlösningsorienterad, engagerad, pålitlig och givetvis även att hitta bra lösningar. Eftersom verksamheten är utpräglat internationell är kommunikationsförmåga främst på engelska viktig, men också att kunna hantera klienter från helt andra kulturella bakgrunder och deras förväntningar.

Vägen till utmärkelsen började på juristlinjen på Stockholms universitet. Därefter följde en kortare domarkarriär och år 1987 började Jonas Benedictsson på advokatbyrå. De senaste 20 åren har Jonas Benedictsson arbetat uteslutande med tvistlösning och mycket med tvister som rör relationen mellan företag från väst och företag från öst, exempelvis CIS (fd Sovjet) och Kina. Tvisterna har rört allt ifrån oljeutvinning i Kazakstan, diamantbrytning i Sibirien och tegeltillverkning i Ryssland, till investeringstvister i Baltikum och Polen.

Jonas Benedictsson arbetar vid Baker & McKenzie Advokatbyrå i Stockholm sedan byrån startade år 1991. 1992 blev han delägare i byrån.

ILO Client Choice Awards 2011 delades ut vid en bankett i London den 2 mars.

För mer information om motiveringen till Jonas Benedictssons utmärkelse: http://www.internationallawoffice.com/Awards/CC/2011/

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Advokat Jonas Benedictsson
, Baker & McKenzie Advokatbyrå
08-566 177 26, e-mail: jonas.benedictsson@bakermckenzie.com

Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer inriktad på affärsjuridik och har 68 kontor i 40 länder. I Stockholm finns Baker & McKenzie sedan 1991. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens framstående företag och organisationer.  (
www.bakermckenzie.com)